۱۳۹۴-۰۴-۲۲

کپر نشینان

برای گروهی از کپر نشینان ، خانه های سیمانی ساختند . اما آنها ترجیح دادند در کپرهای خود زندگی کنند . گرمای هوا و تهویه مناسب در کپرها دلیل برتری سکونت مردم در کپرها میباشد.

نه تنها در بلوچستان بلکه در بسیاری از نقاط جهان ف این نوع مسکن بسیار بهتر از سیمان و آهن میباشد . گرمای کمتری را به خود جذب میکند و تهویه مناسب دارد .

اگر با روشهای مهندسی و بصورت علمی این کپرها را طراحی کنیم و بسازیم ، محیطی بهتر برای آنها به ایجاد خواهیم کرد .

داشتن توری در دیوارها و پنجره ها ، استفاده از الیاف فایبر گلاس به جای چوب ، روکشهای مشبک پلاستیکی و حتی استفاده از نی ، شاخه های خرما و سایر مصالح بومی در آنها میتواند ضمن ارزان تمام شدن این بناها ، محیط مناسب برای مردم را ایجاد نماید .

ایجاد فضاهای جانبی مثل آشپزخانه و اتاق خواب ، از امکانات دیگری است که به کپرها میتوان اضافه نمود . از این سیستم در ساختمانهای عمومی مثل مدرسه و مسجد و غیره نیز میتوان استفاده نمود . سرویس بهداشتی و حمام نیز با این تکنولوژی قابل ساخت است .

شاید یکی از موارد مهم ، استفاده از سبکی و نصب سریع آنها باشد که در مواقع بلایای طبیعی ، با کمک آنها میتوان تعداد زیادی مسکن قابل سکونت برای مردم حادثه دیده ساخت .

به دلیل سبکی و کوچکی ، هر کامیون میتواند تعدادزیادی خانه را با خود حمل نماید و در هر روستا میتوان صدها کپر ( حتی با عایق حرارتی در مناطق سرد سیر و ضد آب در جاهای مورد نیاز ) را یک روزه برپا نمود .

انتخاب اصلح تاریخی این نوع موارد میتواند درسی برای ما باشد که از تکنولوژیهای قدیمی برای مشکلات جدید نیز میتوان استفاده نمود .

 

هیچ نظری موجود نیست: