۱۳۹۴-۰۴-۱۰

چگونه تولید ناخالص داخلی را ده برابر کنیم ؟

امروزه از مشکل رشد 3 درصد صندوق بین المللی پول و رکود تورمی و کمبود اشتغال صحبت میشود و برای خروج از این معضلات راه کار ارائه میگردد . البته راه های پیشنهادی در محاسبات گاهی یک درصد به رشد اقتصادی کمک میکند .

اما مشکل اساسی ما این است که افق دید را کوتاه قرار داده ایم . اگر رشد اقتصادی چند برابری اتفاق بیفتد تمام آن مشکلات حل خواهد گردید .

یکی از راه های پیش روی ما راهی است که روسیه قبل از ما آن را امتحان نموده است . روسیه با توسعه صنعت نفت و گاز سعی نمود اولین عرضه کننده انرزی به اروپا باشد . ما نیز توان بالای بلقوه منابع نفتی داریم . باید از تمام توان خود برای افزایش قابلیت عرضه گاز و نفت استفاده کنیم .

استخراج حدود 9 ملیون بشکه نفت در روز غیر ممکن نیست . با این کار در ادامه حرکت عربستان ، میتوانیم سایر تولید کنندگان جهانی را از میدان خارج نمائیم .

افزایش استفاده از انرژی خورسیدی در داخل کشور به ما اجازه میدهد که از منابع انرژی خود برای تولید کالا استفاده کنیم . برای گاز ما هر میزان تولید کنیم مشتری وجود دارد . اما برای نفت ممکن است با کمبود مشتری روبرو گردیم . در اینجا باید این ماده خام را به محصولات دیگر پتروشیمی تبدیل کنیم . و البته این توانمندی را (بصورت بالقوه ) داریم .

باز نمودن مبحث گردشگری در مبحث خود میتواند باعث افزایش درآمد بخشی به بیش از چند ده برابر درآمدهای قبلی گردد . اما این نیز کافی نیست . با توجه به افزایش رفاه مردم داخل باید نسبت به توسعه سفرهای داخلی و پذیرش خارجی اقدام لازم صورت پذیرد .

در صنعت خودرو باید انقلابی صورت پذیرد و از مونتازکار بودن به تولید کننده خودرو تغییر مسیر دهیم . باید بتوانیم طراحی موتور و بدنه خودرو را به اجرا درآوریم . این توان بالقوه وجود دارد . با تلاش میتوانیم آنرا به ظهور برسانیم .

استفاده از منابع معدنی با توجه به رشد ایر صنایع ، خود به خود پیشرفت خواهد نمود . باید یاد بگیریم که منابع را بصورت خام فروشی واگذار نکنیم .

باید در تجارت منطقه ای و جهانی نقش پر رنگی داشته باشیم . باید بتوانیم کالای یک کشور را به کشور دیگری صادر کنیم . باید بتوانیم در کشوری دیگر کشاورزی کرده و نیاز خود را از این طریق وارد کنیم . باید بتوانیم اضافه محصول تولیدی خود در کشور دیگر را به کشور ثالث صادر کنیم .

توسعه راه های داخلی ( اتوبان و ریلی ) و ارتباط آن با کشورهای همجوار باعث رشد اقتصادی مناطق دورافتاده خواهد گردید . سرعت افزایش این کار میتواند سرعت رونق کشور را افزایش دهد .

توسعه صنایع داروئی بر اساس داروهای گیاهی ( تاامروز انجام شده ، اما کافی نیست ) و توسعه کشت گیاهان داروئی و برداشت معقول این گیاهان از دل طبیعت ، ضمن ایجاد اشتغال ، باعث توسعه بیشتر کشور خواهد شد .

بازسازی و رونق همه جوانب بورس از اولویتهای کشور است با توسعه بورس ، امکان سرمایه گذاری همه مردم در رشد کشور فراهم می آید و باید این امر مورد تشویق قانونی نیز قرار گیرد .

باید در صنایع نوظهور ( محیط زیست – سلولهای بنیادین – فضا- دیجیتال و اطلاعات و غیره ) پیشرو باشیم .

باید قوانین کشور مورد بازنگری دسته ای قرار گیرند تا با شرایط جدید جهانی و داخلی هماهنگ گردند . هر دسته قوانین باید یک عمر فعالیت داشته و در زمان مشخص مورد بازنگری کلی قرار گیرند .

مبارزه با فساد ، در همه مراتب آن باید مد نظر قرار گیرد .

با آزداد سازی نرخ ارز باید به صنایع داخلی اجازه داد تا بتوانند با صنایع سایر کشورها رقابت سالم داشته باشند .

توسعه ارائه خدمت برای آسیبهای طبیعی ( سیل و زلزله و غیره ) باید توسعه یافته و از کمک به سایر کشورهای منطقه و جهان نیز چیم پوشی ننمود .

همه این موارد و موارد دیگر میتواند همه مشکلات اقتصادی جاری را حل نماید . باید دید بلند داشت و قدمهای بلند برداشت . 

هیچ نظری موجود نیست: