۱۳۹۴-۰۴-۱۰

کدام مرز اسرائیل ایمن است ؟

مرز شمالی !

برخلاف تصور غرب ، بدلیل وجود یک ارتش قوی در مرز شمالی ، این تنها مرز امن اسرائیل است . از آن سو هیچ عملیاتی اسرائیل را تحدید نمیکند .

اگر اسرائیل از عملیات زیاده خواهی سرزمینی صرفه نظر کند ، به راحتی میتواند در امنیت با مردم لبنان روزگار بگذراند .

اگر این مرز در دست مزدوران فالانژ هم میبود ، به این ایمنی که امروز هست نبود .

غربیها باید وجود حزب الله را در مرز شمالی اسرائیل یک فرصت مثبت ارزیابی کنند و به فکر سایر مرزهای اسرائیل باشند .

مرزهای اردون و مصر فعلا خطرناک ترین مرزهای اسرائیل برای آینده خواهند بود . اینها مرزهائی است که تکلیفش روشن نیست و آن سوی مرز هم آرامش قبل از طوفان برقرار است .

اگر مشکل سوریه و مرز آن با اسرائیل حل شود ( مسئله بلندیهای جولان ) سوریه نیز با اسرائیل مشکل جدی نخواهد داشت . با استقلال فلسطینیان دیگر مسئله سایر فلسطینی ها صاحب پیدا میکند و هر کسی طلایه دار سخنگوئی فلسطینیان نخواهد بود . اما بعد از این وقایع ، مرزهای اردون و مصر کماکان ناآرام خواهند بود .

اگر غرب از تجربه تجزیه پاکستان استفاده کند و از اول دو کشور غزه و فلسطین را به رسمیت بشناسد ، مشکلات بعدی و ناآرامیهای احتمالی بعدی کمتر خواهد شد . این دو منطقه سالها مشغول بازسازی و اقتصاد نابود شده خود خواهند بود . با توجه به حداکثر رشد ممکنه اقتصادی این دو منطقه ، هیچ یک سالها توان بالایی نخواهند داشت . شاید برای غرب بهتر باشد که به آنها اجازه دهند مشغول مشکلات داخلی خود باشند تا در پناه یک دشمن همسایه حالت دائما دفاعی داشته باشند .

 

هیچ نظری موجود نیست: