۱۳۹۷-۱۱-۲۶

مقام و ارزش انسان, مومن

انسان اشرف مخلوقات است و مقام آن بالاتر از همه موجودات.  گر چه انسان ها وجود مستقل دارند . اما همه آنها از یک واحد هستند و به شجره انسانی متصل هستند . از این جهت انسانیت یک واحدی است همه افراد انسان به آن منتصب هستند.  از این رو تک تک افراد با ارزش هستند و اشرف خلقت و مورد احترام سایر موجودات ( اعم از شناخته شده و ناشناخته تا امروز  ) و این جدای از شان و مقام فرد در اجتماع است. داشتن دارایی و میزان آن و غیره. 
و اما مومن شان و مقام بالاتری نسبت به انسان دارد.مومن به شجره ایمان که همان طوبی الهی است متصل است.بلکه شاخه‌ای از آن درخت روی زمین است.  این امکانپذیر نبود مگر که آن شخص انسان , به آن درخت الهی با پیوند بیعت متصل گردیده باشد. هم پیوند زننده و هم پیوند از آن اتصال مراقبت نموده و در نهایت , انسانی به درخت طوبی متصل گردیده باشد . وقتی متصل شد , دیگر هویت فردی او ملاک نیست . او طوبی است . مومن است . هر چه با آن شاخه کنند با طوبی و ایمان کرده‌اند و او هر چه کند درخت ایمان از آن متاثر میشود. 
از این رو فرمودند زین ما باشید و شین ما نباشید ...
پس مومن به محض اتصال خود ایمان است و مرتبه ندارد. چون ایمان یکی است و ذره ندارد که ذره‌ای نزد کسی باشد و کسی ذره دیگری داشته باشد.  و کوچک و بزرگ ندارد. یکی است و در همه هست و همه یکی هستند به وجهه ایمانی . پس هر جا مومنی دیده شد , به وجهه ایمانی مورد احترام حداکثری است .
باشد که مومنین نیز قدر ایمان را دانسته و آن کنند که رضای خداوند باشد .

هیچ نظری موجود نیست: