۱۳۹۷-۱۱-۳۰

صف یعنی کالای زیر قیمت در بازار

دو گونه صف داریم . صف خرید و صف فروش . 
صف خرید یعنی افراد زیادی در حال مشاهده یک فرصت هستند و میخواهند از این فرصت بهره برداری نمایند . این فرصت یعنی قیمت فروش ، از قیمت واقعی فعلی کمتر است . ممکن است قیمت آتی کالا بیشتر باشد و با توجه به نرخ بهره ، قیمت حال حاضر کالا تفاوت با قیمت فروش داشته باشد . این صف آنقدر وجود خواهد داشت تا قیمت کالا با نرخ واقعی کالا برابر گردد.
از سوی دیگر صف فروش را داریم . یعنی کالای زیادی برای فروش موجود است که خریدار ندارد . این اتفاق زمانی می افتد که عکس رویداد بالا پیدا شود. یعنی قیمت بازار ، بااتر از قیمت واقعی کالا باشد . 
رخ داد این وقایع در بورس مشهور ( و احتمالا طبیعی ) است و فعالان بازار سعی میکنند از این فرصتها استفاده نمایند . در بازار انتظار میرود مدیران بازار " صف " را مدیریت کنند . یعنی از وقایعی که بتواند صف ایجاد نماید خود داری نمایند . این یعنی اجازه نوسان قیمت کالاها را به نحوی که زیر قیمت واقعی و یا بالاتر از قیمت واقعی باشد را ندهند . 
این امر مدیریتی نه تنها د رکشور ما ، بلکه در کشورهای دیگر و مشهور به پیشرفته نیز همواره رعایت نمی گردد. استفاده از صف برای تبلیغ - فروش اقلام ته انباری و غیره نیز وجود دارد که البته از آنها استفاده میگردد.
مکانیزم های خود کنترلی برای جلوگیری از صف وجود دارد که میتوان از آنها برای کنترل این نابجایی اقتصادی استفاده نمود.

هیچ نظری موجود نیست: