۱۳۹۷-۱۱-۲۷

تقابل دو نفر – ساخت خانواده – اجتماع و جوامع بزرگتر

بزرگترانمان میگفتند که زندگی زناشویی ، تفاهم است ! یعنی دو نفر بر سر موارد مختلف با یکدیگر نشسته و با بحث و تبادل نظر به توافق برسند . اما آیا این ممکن است یا امری محال است ؟
نظرهای دو نفر چند حالت عمده با یکدیگر دارد .
یا هر دو هم نظر هستند
یا برای یکی بی تفاوت ولی برای دیگری مهم است .
یا هر دو اختلاف نظر دارند
در خصوص دو حالت اول تکلیف تقریبا روشن است . تصمیم با هزینه کم قابل اجرا است . اما در حالت سوم مشکل پیش خواهد آمد . وقتی دمای زندگی اتاق برای تنفس راحت ، بین دو نفر متفاوت باشد ، یکی محیط سرد میخواهد یکی محیط گرم . چگونه میتوان به توافق رسید ؟ اگر کسی غذای ترش مزه دوست داشته باشد و دیگری با خوردن آن بیمار گردد ، چه باید کرد ؟
از سوی دیگر این اختلاف نظر و عدم یکسانی مطلوب ها ، درجه متفاوتی از ناراحتی را برای افراد بشر ایجاد میکند . اگر یک تا ده تقسیم بندی سختی ها را در نظر بگیریم ، یک میزان عدم تفاوق در درجه حرارت محیط برای فردی یک درجه ناراحتی ایجاد میکند و برای دیگری عدم آن دو درجه ناراحتی ایجاد میکند . این که طرفین از میزان سختی ناراحتی طرف مقابل اطلاع ندارند ، آنها را جری میکند که همه منافع را به سوی خود جلب نمایند . اما این امر ممکن است ؟
توافق معنی ندارد . آنچه امکانپذیر است ، گذشت است . در این بازی گاه یکی یا هر دو طرف به حلقه معامله خواهند افتاد . در اینجا هر یک سعی میکند سهم بیشتری را کسب کند . برای همین ، حالت وسط ( خواست طرف مقابل و بی تفاوتی خود ) را به معامله میگذارد . در واقع طرف مقابل برای کسب یک خواسته ، در حالی که طرف دیگر هزینه ای نمی پردازد ، را با هزینه بدست خواهد آورد .
اما اگر دو طرف برای گرم شدن کانون خانواده شروع به گذشت کنند . مسابقه گذشت و فداکاری و عشق پدیدار میشود . این امر در جامعه نیز ممکن است پدیدار شود و مردم جامعه به یکدیگر کمک کنند و بدون چشم داشت مهر و محبت در جامعه جاری و ساری گردد.
پس توافق برای آگاهی از خواست های طرف مقابل خوب است . در اینجا ممکن است یک طرف سوء استفاده نماید . در این حالت سیستم پایدار نیست و بالاخره کسی که هزینه بیشتری میکند از شراکت چشم پوشی خواهد کرد . این در حالی است که ممکن است این محیط سخت زندگی برای یک نفر حکم ورزش و تقویت قدرتهای تحمل را داشته باشد . این امر برای مدتی محدود قابل تداوم است ولی نه برای همیشه .
جوامع نیز اینچنین هستند . محیط همسایه ها – دهکده ها و شهرهای کوچک و بزرگ و در نهایت مردم تمام دنیا ، میتوانند با یکدیگر تعامل داشته و با هم یک جامعه را بسازند ، به شرطی که دیگری قصد سوء استفاده را نداشته باشد.



هیچ نظری موجود نیست: