۱۳۹۷-۱۲-۰۶

ملاحظاتی در واردات گوشت ( بخصوص گوسفند زنده و ذبح شده )

جالب است که وارد کننده گوشت گوسفند از استرالیا و نیوزلند هستیم . در حالی که کشورهای حاشیه دریای خزر همگی توان صادراتی بالایی برای این نوع گوشت دارند . 
تمام منطقه قفقاز و همچنین صحراهای ترکمنستان و قزاقستان و البته روسیه جزو مناطق پرورش دهنده گوسفند هستند . این کشورها بخصوص قزاقستان و ترکمنستان ، مشکل نداشتن ارتباط با آبهای آزاد را برای صادرات دارند . این در حالی است که با قیمتهای خیلی پایین تر از عرف جهانی ، بدلیل نزدیکی میتوانیم انواع گوشتهای پروتئینی را از آنها تامین نمائیم .
یک مزیت دیگر واردات از این منابع این است که این واردات با کشتی به مناطق پر جمعیت کشور ارسال میگردد. بنادر شمالی دریای خزر به مراکز جمعیتی مصرف نزدیک هستند ( در مقایسه با بنادر جنوبی کشور ) و از سوی دیگر با حداکثر ارتفاع امواج 2 متری در دریای خزر ، میتوان از بارج نیز برای انتقال بار از بنادر کشورهای حاشیه دریا استفاده نمود . 
قیمت کمتر - مسافت نزدیکتر - نزدیکی بنادر داخلی به مراکز مصرف - و از همه مهمتر کوتاهی زمان سفارش خرید تا رسیدن کالا به بازار هر یک میتواند یک مزیت تجاری باشد که نگاه ها را به این سو متمایل نماید و تجارت این کالا را با کشورهای حاشیه دریای خزر سود آور نماید .
از سوی دیگر تجارت با این کشورها در مقابل صادرات کالا عملی است ، یعنی تبادل کالا با کالا و تجارت با پول های دو کشور ، این یعنی مشکلات و هزینه های نقل و انتقال پول خارجی نخواهیم دشت .
مزایای این تجارت ها بسیار است که جا دارد توسعه یابد .
در خصوص تولید داخل نیز با توجه به اینکه در سالهای گذشته بیش از توان اقلیمی سرزمینی از منابع پوشش گیاهی همه عرصه ها استفاده کرده ایم ، جا دارد مصرف مرتع را حداقل کرده تا پوشش گیاهی توان احیای خود را داشته باشند . و کمبود گوشت را با واردات از کشورهای همسایه با توجه به همه موارد کیفی و بهداشتی انجام دهیم .

هیچ نظری موجود نیست: