۱۳۹۴-۰۸-۲۵

متحرکها و جایگزینی انرژی

میدانیم که در لبه پرتگاه تغییرات آب و هوایی هستیم ( و ظاهرا از دست کسی کاری بر نمی آید ) .فرض کنیم همین الان یک جایگزینی برای انرژی پیدا شد  , حالا فرآیند تبدیل مصرف کنندگان سوختهای فسیلی به انرژی جدید چگونه خواهد بود .
در اینجا خودروها , کشتی ها و هواپیماها مد نظر هستند .
امروزه شاید بیش از صد میلیون خودرو در سرتاسر جهان وجود دارد .در یک بازه زمانی 5 تا 20 ساله در کشورهای پیشرفته خودروهای لوکس با خودروهای با سوخت جدید تعویض میشود . با وضع قانون و مالیات نیز سایر انواع این خودروها متوقف خواهند شد ( بخصوص وقتی دیگر سوخت برای آنها توزیع نگردد )
اما وضع سایر کشورها متفاوت است .خودروهای باربری در بسیاری کشورها سرمایه یک عمر فعالیت چند نسل خانواده است . برای تعویض آنها مشکلات زیادی در جامعه پیدا خواهد شد که از حالا باید فکری برای آن کرد . این در حالی است که روی زمین شرایط بهتر است .
تعویض سوخت هواپیماها بسیار مشکل و پر هزینه است .شاید تنها چاره این است که باید منتظر تعویض ناوگان ماند !
در دریا مشکل بیشتر است . موتور کشتیها آلودگی بیشتری تولید می‌کنند و متاسفانه گران , بزرگ و دارای عمر زیاد میباشند .
شاید از روزی که انرژی تمیز پیدا شود , موتورهای کشتی جدید وارد فرآیند تولید شوند , اما سالهای زیادی طول خواهد کشید که کشتیهای ساخته شده از رده خارج شوند .
یکی از راه حلها و تکنولوژیهای موجود استفاده از انرژی هسته ای است .
در کشتیهای بزرگ میتوان از این دست موتورها استفاده کرد .
باید شرکتهای سازنده این گونه موتورها نسبت به تنوع ظرفیت بکوشند و کشورهای سازنده کشتیهای بزرگ با تصویب قانون جلوی استفاده از موتورهای سوخت فسیلی را در کشتیها بگیرند .
حتی اگر لازم باشد در کوتاه مدت سوبسید برای این امر خرج شود باید این کار انجام شود تا دیرتر به نقطه بدون بازگشت برسیم . جایی که گرمایش زمین از کنترل بشر خارج خواهد شد .

هیچ نظری موجود نیست: