۱۳۹۴-۰۸-۱۷

گام مناسب بعدی در اقتصاد کوبا

دیر یا زود اقتصاد کوبا نیز به سایر اقتصادهای جهان متصل خواهد شد ولی آنچه اهمیت دارد برخورد آرام و بدون فشار اقتصاد جهانی با این اقتصاد بسته است .

شاید بهترین راه این باشد که با احداث هتلهای خارجی در یکی از سواحل دور از هاوانا ، جهانگردان به کوبا وارد گردند . شاید یک شرکت در اروپای شرقی یا حتی روسیه به عنوان پرچم دار این تغییرات مناسب باشد .چیزی مشابه منطقه ویژه اقتصادی شاید تحت عنوان " منطقه ویژه توریستی " میتواند خیال سرمایه گذاران را تا حدود زیادی راحت نماید .

در کنار آن هتل ، هتلهای بیشتری از سایر کشورهای جهان و به تدریج بندر تفریحی و فرودگاه و فروشگاه های محدود خارجی خواهند آمد . این گامها بدون این که جامعه اصلی کوبا (بخصوص تصمیم گیران ) را فشار بدهد ، آنها را با دنیای خارج آشنا خواهد کرد .

بخشهای اشتغال زای توریستی ، درآمد مردم را بالا خواهد برد و سایر مناطق کوبا نیز آماده و مشتاق پذیرش ایجاد این مراکز درآمدی خواهند شد .

مردم کوبا ، افرادی کم درآمد هستند . شرکتهای خارجی برای این که این جمعیت بتواند در بازار جهانی مانند سایرین زندگی کنند ، باید درآمد آنها را نیز به نسبت مناسبی افزایش دهند . شاید بهترین سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی باشد . کارخانجات بسته بندی و صدور شکر نه تنها به اقتصاد کوبا کمک میکند ، بلکه با توجه به ارزانی کارگر و نزدیکی به آمریکا میتواند برای شکر فروشان آمریکا نیز ارزانتر تمام شود . طبیعتا در آینده نیز به تدریج سایر فعالیتهای کارگر بربه سمت کوبا خواهد رفت .

همچنین حفظ " موزه شهر "  هاوانا – برای تاریخ جهان و خود کوبا مفید و ضروری است . شهری که از دهه پنجاه تا اوایل هزاره سوم بدون تغییر مانده و البته میتواند برای سالهای بیشتری به همان شکل باقی بماند . بخش توریستی این شهر نیز در آینده میتواند خارج از شهر احداث گردد .

هیچ نظری موجود نیست: