۱۳۹۴-۰۸-۳۰

مقایسه اختلافات مسیحیان دوره رنسانس و اختلافات مسلمین امروز

در آن سالها کلیسای کاتولیک صاحب تقریبا همه زمینهای کشاورزی اروپا بودند . مقوله تفتیش عقاید هر مخالفتی را در نطفه خفه میکرد .
در آنروزها در مرز شمالی عالم مسیحیت نظریه پروتستان مطرح و مورد استقبال مردم ( و البته دولتمردان ) قرار گرفت و به دلیل تضاد منافع جنگهایی نیز صورت گرفت . در نهایت امروز سرمایه داری کلیسا در مجموعه واتیکان جمع شد و به کار خود ادامه میدهد . مردم هم تقریبا با آزادی به یکی از دسته های مسیحیت می‌پیوندد و یا بی دینی را انتخاب میکنند . مقوله جدایی دین از سیاست نیز مقبولیت یافته و به همراه سایر صادرات عقیدتی لاییک بودن را نیز به سایر کشورها صادر می‌کنند .
این نظر نیز چون سایر موارد غرب زدگی طرفدارانی دارد .
اما اختلافات امروز مسلمانان در جهان با تبادل بالای اطلاعاتی رخ داده ( چیزی که در زمان رنسانس وجود نداشت )
مردم مسلمان میدانند , می‌فهمند و تشخیص می‌دهند .
امروز اختلاف دینهای دولتی را شاهد هستیم .حتی گروه های داعش و القاعده و طالبان نیز یا مستقیما از دینهای دولتی برداشت شده‌اند و یا با واسطه به دینهای دولتی میرسند .
همه گروه های اسلامی حرف صحیح میزنند . انجام حقیقت اسلام و آنچه پیغمبر گفته است . اما با توجه به اشتباهات انسانی گاهی اصل را نیز خدشه دار نموده‌اند .
انسان جابز الخطاست اما وقتی این اشتباهات با دین درگیر می‌شود , مال اندوزی و عیوب اخلاقی انسانی تبدیل به قانون الهی میشود و آن میشود که دیدیم و می‌بینیم .
امروز این امکان وجود دارد که اندیشمندان فرق مختلف دور هم جمع شوند و آن اصل ادعایی را ثبت کنند و با تعیین حدود میتوانند مشخص کنند " هر کس پای از چهار چوب دین الهی بیرون برد خطاکار و مدعی  است "
با شفافیت سخنها در تعیین اجماع اسلام , خود به خود همه فرق ناچار به بیان منطقی عقاید خود خواهند پرداخت .
حق و اسلام ثبت خواهد گردید .

هیچ نظری موجود نیست: