۱۳۹۷-۱۰-۲۶

مسلح شدن آلمان و ژاپن

بعد از جنگ دوم جهانی مقرر گردید که این دو کشور بزرگ مسلح نباشند. در قانون اساسی آنها بندی آمده که داشتن ارتش و سلاح نظامی را ممنوع میکند.
اما با رفتار عقب نشینی استراتژیک آمریکا شاهد هستیم که به تدریج این دو کشور نسبت به اصلاح قانون اساسی صحبت میکنند و کم کم نه تنها آنها احساس میکنند که باید نیروی نظامی داشته باشند ، بلکه آمریکا و سایر کشورهای هم پیمان نیز آنها را به داشتن نیروی نظامی قدرتمند تشویق میکنند.
این امر بالقوه خطرناک است . به همان دلایلی که دو جنگ پیشین آغاز شد و همان دلایلی که باعث شد ژاپن از جزایر خود بیرون بیاید ، میتواند موجب شود که این دو کشور دوباره رفتار مشابهی را آغاز نمایند . هم اکنون آلمان با وجود اتحادیه اروپا درگیر مسائل داخلی و اروپایی خود است . برای کنترل رفتار لهستان هنوز احساس به استفاده از نیروی نظامی نمیکند . اما اگر روزی چنین احساسی را کرد ، چه خواهد شد ؟ چه میزان تحمل خواهد کرد ؟
ژاپن نیز مدتها است که به واسطه سیستم اقتصادی خود دچار رکود شده است . هر میزان پول و ثروت نمیتواند باعث رشد مناسب گردد. جمعیت در حال پیر شدن و جامعه در حال کوچکتر شدن است . تا چه میزان میتواند این امر را تحمل نماید . به خاطر داریم که ژاپن یک جامعه نسبتا یک دست است . یعنی کمترین میزان مهاجر را دارد و ترکیب نژادی در این کشور به چشم نمیخورد .
اگر صنعت آلمان اجازه داشتن سلاح های لیزری و مغناطیسی را در فرای کره زمین داشته باشد ، آیا چیزی مانع استفاده از آن خواهد بود ؟ 
این تعارض همیشه وجود داشته و در آینده نیز وجود خواهد داشت . تنها راه برون رفت از این سیکل معیوب ، این است که بشر فارغ از مرزهای سیسی با یکدیگر متحد گردند . در آن صورت میتوانند سیاستمداران را نیز به سوی یکپارچگی و یکی شدن هدایت نمایند.
تا آن روز طبیعتا کشورها به تولید و داشتن سلاحهای جدید و مخرب تر اقدام خواهند کرد .

هیچ نظری موجود نیست: