۱۳۹۷-۱۱-۰۳

تعریف تعارف در خاور میانه

قهرمان (الگوی ایده آل )غربی ها کسی است که برای منافع شخصی برنده است . مثل سربازان قاتل - سرمایه داران استثمارگر و غیره . این که از منظر آنها به قضیه نگاه کنیم ، ارزشها فرق خواهد کرد .
قهرمان (الگوی ایده آل )مردم مشرق زمین کسی است که از منافع شخصی بکذرد و منافع عمومی را بدست آورد . این شخص میتواند سلطان - سردار- یک دهقان یا هر شخص از هر منصب اجتماعی باشد . 
قهرمان مردم خاور میانه - کسی است که از خود بگذرد . ( از خود گذشتگی ارزش است ) و به دیگران خدمت نماید . چیزی بین دو حد افراط . در عین حال کسب منافع شخصی نیز ممدوح است . 
این تعارض منافع شخصی و بخشش به دیگران ( به جمع یا به فرد دیگر مطابق شریعت دیم حضرت مسیح ع و آموزه های اسلامی ) در رفتار افراد نمود دارد .
بنابراین آنچه برای اشخاص خوب است ، شخص میبخشد . این ارزش افراد است . هر چه بخشنده تر ، بهتر . اما فرد مقابل نیز در همین وضعیت است . یعنی او نیز میخواهد به دیگری ببخشد . 
این که دو نفر میخواهند یک چیز را به یکدیگر ببخشند " تعارف " است . 
نمود تعارف بیان بخشش دو طرف به یکدیگر است .
حال همه افراد  دارای آن حسن ارزشمند نیستند . اما برای نمایش و ریا اقدام به نمایش بخشش میکنند . این افراد انتظار دارند که شخص مقابل از آن بخشش بگذرد و آن چیز به خود شخص اول بازگردد . این نوع تعارف ریا است .
در آموزه های دینی و اخلاقی داریم که افراد جوری ببخشند که دیگری متوجه نشود .
مثلا در خصوص تعارف دو نفر برای ورود به یک ساختمان ، ممکن است یک نفر با سرعت کمتر حرکت کند تا دیگری جلو بیفتذد .
ممکن است یک کشتی گیر ، مخصوصا ضعیف تر کشتی بگیرد تا طرف مقابل برنده شود ( پوریای ولی ) مثال های اخلاقی از این دست در فرهنگ عامه و خاصه منطقه خاور میانه بسیار داریم .


هیچ نظری موجود نیست: