۱۳۹۷-۱۰-۲۲

شکل حکومت

دو گونه شکل حکومت داریم که همه انواع حکومتهای اتفاق افتاده را شامل میگردد. 

یکی حکومت از بالا به پایین و دیگری حکومت پایین به بالا . در حکومت از بالا به پایین انواع سیستمهای معروف حکومت پارلمانی و نخست وزیر انتخاب مردمی و رئیس جمهوری انتخاب مردمی تا دیکتاتوری و کمونیستی و غیره را در بر میگیرد .

در این حکومت از بالا تصمیماتی گرفته میشود و آنرا برای پایین تر ها اعمال میکنند.

مثلا در شهرداری تصمیم به هرس درختان در شهر گرفته میشود . در نهایت طبق ضوابط پیمانکار واجد شرایط با حداقل قیمت انتخاب شده و کار به او محول میگردد. آن پیمانکار پرسنل ارزانی را معمولا از میان کسانی که از شهرستان برای کار به شهر آمده اند را روزمزد استخدام کرده و به صورت فله ای شاخه های درختان را کوتاه میکنند. به نحوی که جای اشکال گیری نباشد . کوتاه بودن شاخه با رشد جبران شدنی است . اما بلند بودن آن اشکال کار و موجب جریمه مادی است . بنابراین همه شاخه ها به نحو افراطی تا جای ممکن کوتاه میگردند ! 

این هرس بهینه هر درخت نیست .

اگر مردم محله خود درختهایشان را هرس میکردند یا هر خود آنها به هرس کننده سفارش نوع هرس مورد تقاضای خود را میدادند ، آنوقت بهترین هرس درختان مطابق خواست مردم خانه هایی که درخت در کنار ایشان است اجرا میشد.

اینکار نه فقط برای مورد پیش پا افتاده ای چون هرس درختان مشهود است . حتی در موارد حاکمیتی مثل برقراری امنیت در خیابانهای شهر نیز مصداق دارد . اولویت پلیس ، رضایت فرماندهان است . این امر میرود تا بالاترین سطوح فرماندهی و خود فرماندهان نیز به شبکه ای که به آنها " سمت " میبخشند ، وفادارند و نه آن گروهی که باید خدمات ( در اینجا امنیت ) را دریافت نمایند .

حال یک جامعه بزرگ را مد نظر قرار دهیم مثلا یک شهر بزرگ ، اگر مردم کوچه ها با هم تعامل کنند و یک نفر مسئول یا کدخدا ( بزرگتر کوچه ) انتخاب کنند ، آن شخص میتواند فعالیتهای کوچه را هماهنگ کند . 

کد کوچه ها ( کدخدای کوچه ها )  نیز یک کد محله انتخاب میکنند و همه کد کوچه ها بازوی او خواهند بود ( افراد محلی کار کن هستند و در صورت پرداخت پولی که باید افراد محله تامین کنند ، این پول در محله خرج میگردد ، باعث آبادی محله میشود و ...

کد محله ها نیز از میان خود یک کد شهرک انتخاب میکنند و به همین ترتیب کد شهرک ها نیز کد شهر را انتخاب میکنند . شبکه انتخاب از پایین به بالا و مجریان از پایین به بالا هستند . تصمیمات و بررسی ها از بالا ممکن است گرفته شود ، اما در مسیر اجرا روان میگردد تا جزیی ترین بخش های شهر .

این روش مدیریت را در ایل ها داشتیم . ( با تغییرات جزئی ) در روستاهای مستقل داشتیم و خیلی موارد دیگر .

هفت شاهزاده پارتی که حکومت سلوکیان را سرنگون کردند نیز به همین طریق انتخاب شدند . ( شوالیه های دور میز ) 

تاریخ ما تجربه موفق اینگونه حکومت را دراد و برای آینده کشور نیز اینگونه حکومت بهینه است .




هیچ نظری موجود نیست: