۱۳۹۷-۱۰-۱۶

کاهش کربن از چرخه کربن جهان


وقتی به چرخه کربن جهانی , از طریق استخراج ، کربن اضافه می کنیم,  از جای دیگری باید آنرا برداشت کنیم تا تعادل برقرار باشد.
یکی از جاها که میتوان کربن را حذف و در معادن یا محصولات با عمر طولانی ذخیره کرد , کربن به دام افتاده در گیاهان است. همچنین کربن پلاستیکها و لاستیکها را میتوان استخراج و از چرخه کربن جهانی حذف نمود.
بدین ترتیب چرخه کربن جهانی به تعادل نزدیک خواهد شد .

فرآیند استخراج کربن از گیاهان و پلاستیکها و غیره وجود دارد . اما میتواند با کارهای پژوهشی بهینه گردد. ( روشهای موجود اقتصادی هستند ) 

کشورهای مختلف جهان با استفاده از این روشها ، میتوانند کربن اضافی کشور خود را خودشان از محیط برداشت نمایند . از آن محصولات مختلف پایدار بسازند یا آنرا در معادن و مکانهایی که ایمنی نسبی داشته باشند مدفون نمایند. کربن عنصر نسبتا پایداری است و مانند ذغال سنگ به راحتی آتش نمیگیرد . همچنین از آن برای انواع محصولات میتوان استفاده کرد.

حرکت در جهت جذب کربن از محیط باید هر چه زودتر شروع و همه گیر شود. 

تا امروز نیز حجم زیادی از کربن به جهان اضافه شده ( چه کسی کرده و چه سهمی به چه کشوری مربوط است ، بحث دیگری است ) اما آنچه امروز و این به بعد باید صورت گیرد ، این است که هر کربن اضافی قابل برداشت از جای دیگری است . یعنی میتوان ضمن مصرف کربن آنرا از محیط در جاهای دیگر جذب نمود. تشویق شرکتها و معافیتهای مالیاتی برای راه اندازی آنها میتواند مشوق شرکتها باشد . 

از سوی دیگر شهرداریها میتوانند مالیات مصرف کربن از مردم بگیرند ( بر اساس بنزین و گاز مصرفی افراد و منازل ) و آنرا صرف خرید کربن برداشت شده از جو در منطقه جغرافیایی خود بکنند. ( شرکتهای خصوصی ) رقابت برای این مشتری دائمی باعث میشود شرکتها روشها را بهبود دهند و از سوی دیگر مردم به استفاده از روشهایی که کمتر کربن به محیط تزریق گردد جلب خواهند شد .


هیچ نظری موجود نیست: