۱۳۹۷-۱۱-۰۸

باز هم قیمت بنزین

در این که باید مقوله قیمت بنزین یکبار برای همیشه درست شود بحثی نیست . از سوی دیگر بخش فروش بنزین هم اکنون خود دولت است . یعنی پمپ بنزین ها متعلق به دولت است ( عمده آنها ) بنابراین آزاد سازی قیمت بنزین موجب بالا رفتن کارایی نخواهد شد . بلکه سود باد آورده ای را از یک بخش به بخش دیگر تزریق میکند.
باید این مسئله از ریشه حل شود . مدیریت پمپ بنزین ها را در کوتاه مدت نمیتوان عوض کرد ، اما میتوان آنها را واگذار کرد ! بهترین بخشی که توان مدیریت و اتفاقا استفاده مفید از پمپ بنزین ها را دارد ، شهرداری ها هستند.
هم اکنون دولت به شهرداری ها هم بدهکار است . با اینکار دولت از تصدی گری پمپ بنزین ها آزاد میشود و میزان قابل توجهی از بدهی به شهرداری ها را نیز میپردازد. 
از سوی دیگر یک عامل درآمد برای شهرداری ها ایجاد میشود که میتوانند بر اساس آن هزینه ها را مدیریت نمایند .
شهرداری ها میتوانند بنزین را از پالایشگاه ها و یا بازرگانان خریداری نموده و به قیمت مورد نظر بفروشند.
اگر یکی از شهرداری ها قیمت را بالا ببرد ، طبیعتا مردم علاقمند میشوند که از شهرهای مجاور که بنزین ارزانتری دارد بنزین وارد کنند . از سوی دیگر بخصوص در شهرهای بزرگ ، پمپ بنزین های خصوصی هم هست . این یعنی یک رقابت ( گر چه نابرابر ) وجود خواهد داشت که اگر کسی قیمت ها را بالا ببرد ، دیگری با پایین نگه داشتن قیمت میتواند مشتریان را به سمت خود جلب نماید .
با مدیریت قیمت بنزین از سوی دیگر شهرداری ها میتوانند روی ترافیک تاثیر مثبت بگذارند .

هیچ نظری موجود نیست: