۱۳۹۴-۰۲-۲۷

نفت شیل چین و ادعای آمریکا

 

چند سالی هست که شنیده ایم نفت شیل آمریکا ، معادلات عرضه و تقاضا را جابجا کرده و مشکل نفت وارداتی آمریکا را حل نموده و غیره و غیره

درجه نیاز چین به نفت ، خیلی بیشتر از آمریکا است . همچنین منابع نفت شیل چین از آمریکا خیلی بیشتر است . اما آنچه از میزان استخراج نفت شیل چین شنیده ایم ، چیزی حدود یک ملیون بشکه در روز  است ! چرا ؟

آیا در حالی که شرکتهای نفتی آمریکائی در چین در حال انتقال تکنولوژی به چین هستند  ( در حالی که بالقوه چین قدرت ساخت تکنولوژی مشابه را دارد ) چین از این تکنولوژی استفاده نکرده و نفت 60- 70 دلاری از روش شیل از منابع داخلی را تولید ننماید !

و به جای آن نفت بیش از 100 دلاری خریداری میکند ؟

ظاهرا یک جای کار اشکال دارد !!!

اگر این روش وجود میداشت ، چین نیز مانند آمریکا در پی استفاده گسترده از آن بر می آمد . اما اینطور نشد . این یعنی آمریکا در ادعای خود صادق نیست . اگر میزان برداشت نفت از این روش مطابق ادعای آمریکا نبوده باشد ، این بلوف آمریکا باعث شد تا شدت افزایش قیمت نفت کاهش یابد و حتی با بازی دوم ( عربستان ) قیمت نفت به حداقل میزان ممکن ( حدود 50 دلار ) رسید .

اگر تمام این اتفاقات یک بلوف هم بوده باشد ، چیزی جز نفع مصرف کننده های غربی ( و البته شرقی ) نداشته است و باید به چنین بازیکنانی تبریک گفت که چنین بازی را در این سطح با موفقیت به نتیجه رسانده اند .

 

هیچ نظری موجود نیست: