۱۳۹۴-۰۲-۳۱

هسته خرما

 در آثار قدیمی خوانده بودیم که مردم ، هسته خرما را آسیاب کرده و از آرد آن نان می پختند . امروزه به دلیل استفاده گسترده از آرد گندم ، استفاده از آردهای محلی ( حتی گندم محلی ) منسوخ شده است .

میزان تولید خرما در کشور بیش از یک ملیون تن است . در حالی این حجم خرما به بازار عرضه میگردد که مصرف کننده ، امکان استفاده از آرد هسته خرما را ندارد . در حالی که وزن هسته خرما حدود 10% وزن محصول را شامل میشود . طبیعی است که خرمای بدون هسته ، کیفیت و مطلوبیت بیشتری نیز دارد .

اگر در کارخانجات بسته بندی ، هسته خرما جدا میشد ، امکان این که این هسته ها را آرد نموده و برای مصارف خاص و عام ( از شیرینی پزی تا به عنوان افزودنی به آرد نانوائی ها ) قابل استفاده خواهد بود .

با توجه به حجم روز افزون تولید خرما ، امروز چیزی حدود صد هزار تن آرد خرما قابل استحصال است .با توجه به این که این میزان هسته خرما " دور ریخته میشود " استفاده از این ماده مفید ، در واقع نوعی پول سازی از صفر میباشد .

برای این منظور ، دستگاه های جدا کننده هسته خرما لازم است تا به کارخانجات بسته بندی خرما ارسال گردد . در مرحله بعدی ، یا هسته ها به کارخانجات آسیاب هسته خرما قابل ارسال است و یا دستگاه های آسیاب هسته خرما و بسته بندی آرد هسته خرما به همان کارخانجات بسته بندی خرما قابل ارسال است . 

هیچ نظری موجود نیست: