۱۳۹۴-۰۲-۲۲

محیط زیست و کربن

 

محیط زیست و کربن

در گذشته های بدون تکنولوژی تغییرات اقلیمی بزرگ زمانی اتفاق می افتاد که آتشفشانها حجم زیادی از گازهای گلخانه ای را وارد جو میکردند .

اما در سالهای اخیر با استفاده بشر از انرژیهای فسیلی ، اتفاقی افتاد که برای رویداد مشابه آن آتشفشانهای بزرگ جهان را میشد مسئول دانست . در طی دویست سال گذشته ، حجم زیادی از کربن و سایر گازهای گلخانه ای وارد جو گردیده است .

ذغال سنگ – نفت و گاز طی این دویست سالی که از زمان استفاده از ماشینهای بخار میگذرد استخراج و سوزانده شده و حتی آنچه نشد کرده و اسراف گردیده ، همه و همه وارد سیکل گردش کربن جهانی شده اند .

گردش کربن در گیاهان کوتاه مدت است ، اما گیاهان و درختان نیز در این سالها به شدت این افزایش کربن در جو افزوده اند .(  با از بین بردن جنگلها و سوزانیدن گیاهان ، برای پاک کردن زمینهای کشاورزی و مراتع یا به عنوان سوخت برای بشر )

تنها دریاها بیشتر از طریق جذب شیمیائی کربن در مواد معدنی دریاها ، تا حدودی سعی در کاهش و حفظ میزان کربن داشته اند ، که این امر کافی نبوده و ساختار شیمیائی بسیاری از دریاها را نیز تغییر داده است . افزایش فتوسنتز دریایی نیز وجود داشته است .

اما بیلان افزایش کربن در جو ، در بیست سال گذشته باعث افزایش " شش دهم درجه " گرمای جهانی شده است !

اگر خوش بین باشیم ، این افزایش دما بصورت صاعدی اضافه خواهد شد .

امروز در بهترین سیاستهائی که بزرگان جهان از آن صحبت میکنند ، جایگزینی گاز به جای نفت و ذغال سنگ مد نظر است !

آیا خود را گول نمیزنیم ؟ باید تدابیری اندیشیده شود که از ورود کربن به جو جلوگیری شود . زمان برای مالیات بر کربن گذشته است . شاید صد یا پنجاه سال پیش تدبیر خوبی بود ، اما امروز اگر مصرف کربن را به صفر برسانیم نیز ، متوقف نمودن سرعت تغییرات به سمت بدتر شدن ، سالها طول خواهد کشید . یادمان باشد که چرخه های طبیعی به راحتی ایجاد نمیشوند . و وقتی ایجاد شدند ، به راحتی متوقف نمیگردند .

تدابیر افرایش مصرف انرژی و به خصوص گاز های حامل کربن در جهان بسیار بزرگ است . در ایالات متحده خطوط جدید نفت و گاز در مناطق حفاظت شده در حال اجرا است . گاز سیبری قرار است ، بخشی از تشنگی چین به انرژی را رفع نماید و احتمالا گاز خاورمیانه و آسیای میانه باید ضمانت رشد هندوستان را تضمین کند !

با این ترفندها ، بیلان تراز کربن در جو به کدام سو خواهد رفت ؟ درست است که جهان برای رشد – افزایش ثروت – تهیه غذا و کار نیاز به انرژی بیشتر و بیشتر دارد ، اما ایجاد یک تغییر اقلیمی جهانی توجیه پذیر است ؟ چه زمانی باید به توسعه انرژیهای غیر کربنی روی بیاوریم ؟ 

هیچ نظری موجود نیست: