۱۳۹۴-۰۲-۱۷

اندیشه در کتب الهی

صحف ابراهیم

تورات

انجیل

زبور داوود

اوستای زرتشت

قرآن مجید

کتب الهی هستند که نام آنها را شنیده ایم . عقل بیان میدارد که حضرت آدم ع و نوح ع نیز باید کتابی میداشتند تا برای دیگران ( فرزندان ) باقی بگذارند . از این که  چنین کتابهایی بوده باشد ، چیزی ندیده و نشنیده ام .

چون از فلسفه وجودی کتب الهی سخن میرود ، جز نظر نویسنده نمیتوان نظر دیگران را ملاک دانست . لذا اینچیزی که همه نویسندگان بیان میدارند ، نظر نویسنده است و در صورت صحت نیز همه منظور نویسنده را شامل نمیشود .

( از منظر فعلی )  متون کتب الهی را به دو دسته تقسیم میتوان کرد  . یکی آنچه خاص گروه مردم زمان و مکان خاص است . و دیگر آنچه به زمان خاصی تعلق ندارد . (در قرآن مشاهده میکنیم که متنی بر واقعه خاصی دلالت دارد ، اما معانی دیگر همان متون شامل دقایق و ظرایف خاصی برای مردم همه زمانها است )

ظاهرا از

صحف ابراهیم اثری به جای نمانده است .

تورات مفقود شده و آنچه امروز به نام تورات مشهور است ، کتابی است که بعد از آزادی یهودیان در بابل توسط انها نگاشته شده و به نام کتاب عهد عتیق مشهور عالمان است .

از انجیل نیز چیزی در دست نیست . آنچه امروز به انجیل معروف است نقل قول حواریون از عیسی مسیح است . ( و بخشی نیز از بزرگان مسیحیان بعدی ) این متون به عنوان کتاب عهد جدید به همراه کتاب مشهور به تورات ، کتاب مقدس مسیحیان است .

زبور داود نیز برای ما مجهول است .

اوستای زرتشت نیز در طول سالیان دراز مفقود گردیده . بخش کوچکی به نام سروده های زرتشت از آن باقی است . ( منصوب است که این از کتاب اوستا است )

تنها کتاب آسمانی که گفتار خداوند است و در دست بشر موجود است قرآن است . بنابراین در این کتاب آسمانی باید بتوان آثار سایر کتب آسمانی را مشاهده نمود .

این مقدمه از این جهت بیان شد که برای اصحاب بصیرت مخفی نیست که میتوانند متون سایر کتب مقدس را در قرآن بیابند و آن را استخراج نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: