۱۳۹۴-۰۳-۰۲

کتب الهی قدیمی


( مقدمه )
گفته شد که قرآن میفرماید " این کتاب ( قرآن ) کتابهای قبلی ( تورات و انجیل ) را تصدیق میکند "
 وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۴۸﴾  ] سوره مائده [
و ما اين كتاب [=قرآن] را به حق به سوى تو فرو فرستاديم در حالى كه تصديق‏كننده كتابهاى پيشين و حاكم بر آنهاست پس ميان آنان بر وفق آنچه خدا نازل كرده حكم كن و از هواهايشان [با دور شدن] از حقى كه به سوى تو آمده پيروى مكن براى هر يك از شما [امتها] شريعت و راه روشنى قرار داده‏ايم و اگر خدا مى‏خواست‏شما را يك امت قرار مى‏داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد بازگشت [همه] شما به سوى خداست آنگاه در باره آنچه در آن اختلاف مى‏كرديد آگاهتان خواهد كرد (۴۸)

همچنین گفته شد که کتاب " عهد عتیق  " که بعد از آزادی یهودیان در بابل توسط یهودیان نوشته شد و به تورات مشهور شده ، همان تورات اصلی حضرت موسی ع نیست . اما احتمالا این کتاب از ساختار و حقایق تورات خالی نیست .
همچنین گفته شد آنچه به انجیل ( کتاب عهد جدید ) مشهور است ، نقل قول حواریون از حضرت عیسی مسیح است و این کتاب گفتار و پیغام خداوند نیست . ( مگر مسیح را خدا بدانیم ، که در این صورت پیامبران یا حواریون پیغام خدا یا مسیح را برای خلق آورده اند . که چون گفتار آنها با هم تفاوت میکند ، پس این کتاب هم الهی نیست )  و انجیل حقیقی غیر از این است .
همچنین کتب الهی صحف ابراهیم ع و زبور داوود ع نیز در دست نیست . و کتب نوح ع و احتمالا آدم ع .
همچنین گفته میشود بخش کوچکی از اوستا باقیمانده و آن نیز سخنانی از زرتشت ع است . بیشتر به احادیث از پیغمبر میماند تا گفتار خداوند .
آنچه میدانیم این است که در کتب الهی
بخشی به فلسلفه خلقت و پیدایش جهان و خلقت آدم میپردازد . وتا داستان توبه آدم ع که باید در همه کتب الهی موجود بوده باشد .
بخشی از کتب الهی به اتفاقات مهم در زمان زندگی پیغمبر میپردازد .
بخش دیگری به اتفاقات آینده میپردازد تا قیامت
اتفاقات بعد از مرگ بخش دیگری از کتب الهی را به خود اختصاص داده و پاداش بهشت و جهنم .
شریعت رسول خداوند
شرح قیامت و پایان زندگی زمینی
بهشت و دوزخ و شرح پاداش خیر و عقوبت کار زشت
و غیره

کتب الهی قدیمی ( بخش اول آدم ع )
کتاب آدم ع : اگر چنین کتابی وجود داشته باشد چگونه بوده است ؟
میدانیم که در آن زمان هنوز خط اختراع نشده بود . گر چه انسان ( و شاید قبل از انسان)  از ابتدا از علامتهای تصویری روی غارها استفاده میکردند .
شاید اولین نیاز بشر به ثبت چیزی ، ثبت فرمان الهی باشد . هر چیز دیگری اگر ذره ای تغییر بپذیرد ، اشکال اساسی در آن پدید نمی آید . تنها گفتار الهی است که نباید تغییر در آن داده شود . پس احتمالا اختراع خط و نوشتن برای ثبت کتب آسمانی اختراع گردیده است . تعیین قواعدی برای ثبت چیز مشخص را خط می نامیم . شاید در نوشته های انسانهای باستانی ( روی غارها و غیر آن ) بتوان مواردی از یک خط مشترک ( لازمه ثبت یک کتاب و آموزش توسط یک مربی مشترک ) را بتوان یافت . با خواندن آن خطوط احتمالا مواردی از آنچه برای ایشان مقدس بوده و احتمالا کتاب الهی را میتوان پیدا نمود .

حتی اگر در آن زمان نوشتار نبوده باشد ، طبیعی است که حضرت آدم ع برای پیامبر بعدی و سایر انسانها ، مواردی را بصورت شفاهی تعریف کرده باشد که در نسلهای بعد ، سینه به سینه انتقال میافته است . ( همه حیوانات با یکدیگر تکلم میکنند . پس تکلم قبل از آن روی زمین بوده است اما نمیدانیم که آدم با خانواده خود به چه زبانی تکلم می کرده اند)
میدانیم که آدم همه چیز را میدانسته (عَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ) اگر بخواهیم کتاب آدم ع را بر اساس آنچه امروز میدانیم پیش بینی کنیم این کتاب شامل موارد ذیل است .
داستان خلقت تا کشته شدن هابیل و اختراع دفن نمودن . توضیح در خصوص گناه هایی که نباید مرتکب میشدند ، از قتل و حسادت و غرور و خود بزرگ بینی و غیره
سرگذشت زندگی آدم ع روی زمین و سر " روش توبه " که خداوند به آدم ع الهام نموده بود .
کشف آتش و زراعت ( به تعلیم جبرئیل ) و سایر مواردی که برای زندگی انسانی مورد نیاز بوده است .
مشخص نمودن جانشین آدم ع و نفرات بعدی .
ادامه سلسه انسانها تا حضرت نوح ع و اعلام این که هر کس با نوح ع باشد نجات خواهد یافت و در غیر اینصورت مغروغ خواهد بود .
ماجرای قیامت و پایان زندگی بشر روی زمین .
وعده های بهشت برای نیکان و مراتب آن و همچنین حالات و خاطرات آدم ع از تعلیم به فرشتگان و شرح اسم فرشتگان و مکانهای بهشت .
ماجرای معاد و قضاوت با عدالت خداوند برای مردم که : کوچکترین اعمال نیک و بد پاداش داده خواهد شد .
شریعت آدم ع از نماز و روزه و زکات ( قربانی واجب ) و سایر آداب مورد نیاز بشر تا زمان حضرت نوح ع .
شفاعت مردم توسط کسانی که خداوند به آنها اجازه شفاعت داده ، از پیامبران و والدین و فرزندان و غیره .
تعیین محل خانه خدا و( دفن آدم ع در آن )به عنوان زیارتگاه روی زمین ( مکه )
و موارد دیگری که به نظر نگارنده نرسیده است
ذکر این نکته مفید است که در کتاب عهد عتیق و اوستا ( بعدا ذکر خواهد شد ) شرح مفصلی از خلقت آدم ع و آفرینش جهان موجود است . گر چه کتاب عهد عتیق را حدود 2500 سال پیش نگاشته اند .

هیچ نظری موجود نیست: