۱۳۹۴-۰۷-۰۶

مبارزه با فساد افغانستان با اقدامات فعلی به کجا میرسد ؟

فشار برای موثر هزینه شدن و دزدی کمتر مسئولان افغانستان از غرب آغاز شده است . اصولا افغانها که مورد ستم غربی ها قرار گرفته اند هر گونه استفاده از امکانات آنها را حق خود دانسته و بعضی پستها مانند منبع درآمد یا مغازه ، اصولا برای دارنده آن درآمد زا است . لذا این گونه صندلیها سرقفلی داشته و در بسیاری موارد ثروت حاصله از این صندلیها در کانالهای غیر رسمی به سمت بالای هرم ادارات کشیده میشود .

مسئولین افغانستان به سفارش غربیها شروع به اقدام برای اصلاحات کرده اند . اما این اصلاحات مشکل را حل نخواهد کرد . اصولا ساختار بروکراتیک افغانستان " سوء استفاده چی " است . افرادی که با ارتباط با غرب روی کار آمده اند خود بهترین گزینه نیستند و با ارتباط روی کار آمده اند . پس آنها هم شبکه حمایت گر خود را دارند که با امتیاز دادن ، حامی آنها هستند .

آنها نمیتوانند جلوی این امتیازات را بگیرند . در غیر این صورت پایگاه حمایتی خود را از دست میدهند . همان دلیلی که غربی ها بخاطر آن از ایشان حمایت کرده و آنها را به این پستها گذاشته اند .

از طرف دیگر

یک بازی ظاهر سازی مبارزه با فساد صورت میگیرد و هر کسی کار خود را میکند . در مواقع حساس یکی دو نفر قربانی خواهند شد و در نهایت داستان فساد به کار خود ادامه میدهد . یادمان باشد که این فساد برای افراد فاسد سود روزمره دارد . پس هر چه بازی بیشتر طول بکشد به نفع ایشان است . ظاهرا غرب نیز چاره ای ندارد .

پس بازی ادامه خواهد یافت .

این داستان نه فقط در افغانستان ، بلکه در سایر کشورهایی که ساختار فاسد دارند نیز تکرار میگردد .

راه برون رفت از این حلقه فساد تغییر سیستم و ساختار دولتها است .

هیچ نظری موجود نیست: