۱۳۹۴-۰۶-۱۴

چرا افزایش تولید داخلی باعث افزایش مصرف نمیگردد ؟

دو عامل مانع مصرف است . پس انداز و خروج ثروت . دومی میتواند به دلیل سرمایه‌گذاری خارجی رخ داده باشد ( آنچه قبلا در آن جامعه سرمایه‌گذاری شده باشد یا این جامعه در جای دیگر سرمایه‌گذاری کند ) و اولی از عدم اطمینان به آینده .
پس انداز طولانی مدت  باعث تغییر ارزش واحد پولی می‌گردد .
راهی که آلمان برگزید , بزرگ کردن جامعه پولی بود تا بتواند به پس انداز ادامه دهد . نتیجه آن شد که بعضی در مقابل باید استقراض بزرگ میکردند . این عمل تا ورشکستگی آنها میتوانست ادامه یابد . بحران مالی اروپا از اینجا ناشی شد . اگر در اتحادیه اروپا کشور بدهکار نداشته باشیم , کشور پس انداز کننده نمی‌تواند بدون تغییر ارزش پولی فعالیت نماید .
دز مقابل چین پس انداز کننده ناچار است واحد پولی خود را تغییر دهد . به صورت طبیعی ارزش پول چین باید بالا رود تا تعادل اقتصادی برقرار باشد . حرکت معکوس واحد پولی چین ( با دستور دولتی ) تاثیر مخرب در خارج و داخل خواهد داشت .
چین برای افزایش مصرف داخلی باید این ثروت را در اختیار کل خلق قرار دهد . البته طبیعی است که نسبت افزایش مصرف با افزایش رشد یکسان نباشد , اما رقم آنها یکسان خواهد بود .
برای افزایش رشد بیشتر کشورها باید به سمت نوآوری و ایجاد کالاهای جدید برای تامین نیازهای جدید بروند .
مانند ایجاد خط هوایی مسافرت به مدار زمین ( توریست فضایی ) و از این قبیل موارد که خود باعث شغلها و ابداعات جدید از قبیل هتلداری فضایی , تامین آب و غذا در فضا , ایجاد ساختمانهای مسکونی فضایی و غیره خواهد گردید .

هیچ نظری موجود نیست: