۱۳۹۴-۰۷-۰۸

شبکه موقعیت یاب خصوصی ارزان برای کشورهای کوچک

در حال حاضر چین اقدام به ارسال ماهواره های ( بایدو ) خاص خودش که بتواند جایگزین " جی پی اس " شود کرده است . نظر به اهمیت داشتن سیستم موقعیت یاب خاص خود برای همه کشورهای جهان ، در واقع این نیاز برای همه کشورهای جهان وجود دارد ، اما در حقیقت اولا همه کشورهای جهان این میزان سرمایه و امکانات ندارند و در ثانی واقعا به این مجموعه ماهواره ها نیاز نیست !

اگر ما بتوانیم بدانیم که ماهواره های شبکه " جی پی اس " کجا هستند ، بر اساس جایگاه آنها میتوانیم دقیقا موقعیت خودمان را ( از لحاظ طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع ) مشخص کنیم . امروزه با یک دریافت کننده امواج ماهواره های " شبکه جی پی اس آمریکائی یا بایدو چینی " میتوان این کار را انجام داد . برای تعیین موقعیت سه بعدی لازم است که حداقل امواج سه ماهواره دریافت گردند . بدین ترتیب دستگاه دریافت کننده نیز شناسائی نمیگردد .

این کار را امروزه با سایر ماهواره های مخابراتی نیز میتوان انجام داد .

فرض کنیم برای یک کشور کوچک آفریقائی بخواهیم سیسستم مستقل " موقعیت یاب جهانی " طراحی کنیم . این کار با دریافت امواج از سه ماهواره مخابراتی ممکن خواهد بود . برای این کار باید فرکانس آن ماهواره ها را بدانیم و همچنین هماهنگی پالس آنها را نیز تعیین کنیم ( بر اساس یک ساعت جهانی )

امروزه در سرتاسر جهان ماهواره های مخابراتی زیادی وجود دارند که سیگنالهای خود را به روی زمین ارسال میکنند . ساده ترین و مشهورترین آنها " ماهواره های تلوزیونی است ) جای این ماهواره ها در مدار کاملا مشخص است و همواره میتوان بر اساس امواج ارسالی ( آنها ) سرعت و ارتفاع آنها را مشخص کرد ( بر اساس تکنیکی که ستاره شناسان با مشاهده نور ستارگان بکار میبرند ) در کارخانه سازنده یا توسط کشور مورد استفاده ، میتوان گیرنده را کالیبره نمود .

این کالیبراسیون باعث میشود که دستگاه موقعیت و فرکانس ماهواره های ممکن در محدوده فعالیت خود را شناسائی نماید .

حالا دستگاه به محض روشن شدن با دریافت مشاهده فقط سه ماهواره ( و دریافت سیگنال آنها که هر کدام در فرکانس خاص خود سیگنال ارسال میکنند ) میتواند موقعیت دقیق خود را مشخص نماید .

بدین ترتیب میتوان یک سیستم اختصاصی و ارزان " جی پی اس " داشت .

کشورهایی مثل چین  آمریکا که نیاز دارند موشکهایشان دور جهان گشته و کشور یکدیگر را در خطر قرار دهند باید در فکر سیستم جهانی اختصاصی باشند ، در حالی که کشورهای مدافع باید بتوانند از مرزهای خود دفاع نمایند .

هیچ نظری موجود نیست: