۱۳۹۴-۰۷-۰۷

احتمال وجود آب مایع در کره مریخ

بی بی سی خبری بر کشف اثر آب روی کناره های چاله های مریخ گذاشته است .

http://www.bbc.com/persian/science/2015/09/150928_l43_mars_liquid_water

دانشمندان فیزیک و ستاره شناسی برای تحقیقات خود با مشکلی اساسی مواجه هستند . آنها نیاز دارند تا برای هزینه های انجام شده موفقیت اعلام نمایند و همچنین برای توجیه بودجه برای تحقیقات آینده زمینه سازی نمایند .

این امر طبیعت کار ایشان است و تمام فعالیتهای علمی مشابه را نیز در بر میگیرد . مشکلی است که باید بصورت اساسی به آن پرداخت .

اما با توجه به شکل ریزش مشخص است که ریزش اولیه نبوده ( هنگام بوجود آمدن کل دیواره ) و پس از مدتی اتفاق افتاده است .

ساده ترین حالت ممکنه ، ریزش بر اثر تغییر وزن ستون بالای آن ناشی از باد است . با توجه به طوفانهای بزرگ و شدید مریخ ، امکان تغییر وزن و کمبود مقاومت در بعضی از نقاط دیواره محتمل است .

بنابراین آنچه در پائین دیواره نیز مشاهده میشود ، اثر ستون خاک ریخته شده است ، که بعد از ریزش با باد هم میتوانسته تغییر شکل یافته باشد . ( شبیه شستن آب روی دیواره ! ) ( روی زمین نیز از این اتفاقات می افتد و میتوان مشابه آنرا ساخت )

اما با بیان اینگونه اخبار و بعد اصلاح آن ، هیجان مضاعف تحقیق را در مورد مریخ به قلیان واداشته و توجیه هزینه کردن و بودجه گذاشتن برای تحقیقات بعدی را منطقی میکند .

در مراحل گوناگون و با انگیزه های مختلف ممکن است این امر صورت گرفته باشد . در سطح تیم پژوهشی ، ممکن است برای خود وقت خریده یا توجیه بودجه قبلی و آینده نموده باشد .

در سطوح بسیار کلان نیز ، میتوانند رقبای جهانی را ترغیب به هزینه کردن در مریخ نمایند . گر چه بعید است آب قابل دسترس در مریخ وجود داشته باشد ، اما وجود محدود و کمیاب آن هیچ دستاوردی برای افراد زمینی نخواهد داشت .

هیچ نظری موجود نیست: