۱۳۹۴-۰۷-۰۱

خط آهن سریع السیر بمبئی به آتن

سرعت رشد هندوستان زیاد است . طبیعتا ثروتمندان زیادی نیز در میان ایشان وجود دارند و به تعداد آنها اضافه خواهد شد. یکی از مراکز سفر هندیها ، اروپا است . قطارهای پر سرعت با ایمنی بیشتر و همچنین ظرفیت بیشتر ( و خدمات مناسبتر ) یکی از انتخابهای مطلوب همه مسافران است .

اگر بین این دو شهر یک خط سریع السیر احداث شود ، نه تنها ارتباط آنها را با کشورهای طول مسیر ( پاکستان – ایران – ترکیه ) فراهم می آورد ، بلکه ارتباط بین این سه کشور را نیز بیشتر خواهد کرد .

این مسیر حدود جهار هزار کیلومتر است و بهترین انتخاب برای احداث این خط ف سرمایه گذاری خارجی است . در واقع میتوان این خط را بصورت یک شرکت مستقل در نظر گرفت که به کشورهای مختلف حق عبور میپردازد ( مانند خطوط هوائی ) این شرکت فرا ملیتی و میتواند شامل سهامداران هر یک از این کشورها یا خارج از این کشورها باشد .

اگر برای تمام کشورهای مسیر ( هند – پاکستان – ایران – ترکیه – یونان ) هر یک ده درصد سهام در نظر بگیریم ( که توسط بخش خصوصی این کشورها تامین خواهد شد ) حدود پنجاه درصد دیگر سهام آزاد است و توسط سایر سرمایه گذاران قابل انجام خواهد بود . ( اروپایی – آمریکایی – چینی و غیره )

طراحی چنین ساختارهائی که فارغ از مشکلات یک کشور باشد و با ارتباط بین سایر کشورها باعث هم افزایی گردد برای همه کشورهای جهان سودمند است .

مواردی مانند خطوط هوایی مشترک مدتها است که امتحان خود را پس داده اند .

با شروع یک سرمایه گذاری این چنین ، امکان راه اندازی سرمایه گذاریهای مشابه نیز فراهم خواهد شد . مانند خط راه آهن سریع السیر مزار شریف به بغداد و حتی امتداد آن تا مکه .نمونه دیگر خط سریع السیر قزوین – باکو- تفلیس – مسکو است .

خطوط گازی – خطوط برق و خیلی چیزهای فرا ملی را میتوان در این مبحث گنجاند .

هیچ نظری موجود نیست: