۱۳۹۶-۱۱-۱۴

حركت جوهري جامعه

جامعه نيز مانند افراد باید سیر ذهنی خودش را طی کند. رشد كند و مرحله به مرحله و گام به گام پيش رفته و به كمال خود خواهند رسید
جوامع ميتوانند با يكديگر تعامل كنند و از تجارب يكديگر تاثير بپذيرند.
اين رفتار اجتماع مانند سلوك هر فرد است . رشد و شناخت خوديت خود لازم است رخ دهد.
همچنين جوامعي كه داراي مراتب بالاتر هستند نبايد حالات و قوانين خود را به جوامع ضعيف تر تحميل كنند. 
اين بهبود جوامع بايد با آموزش و رشد جوامع اتفاق بيفتد . مانند معلم كه به افراد كم سواد آموزش ميدهد. با اين كار جوامع بالاتر ميتوانند براي جوامعي كه آمادگي پذيرش تدريس را دارند ، اموزشهاييي را تدارك ببينند. 
جامعه جهاني بشري نيز در طول زمان رشد ميكند . توان ارتباطات باعث شده تا در هر لحظه اگر كسي در يك گوشه جهان سخني گويد ، در سرتاسر جهان قابل شنيدن باشد . قابل ديدن باشد . 
در گذشته كه اين امكان نبود در خصوص ظهور منجي در مكه و اعلام ظهور كه همه مردم دنيا در همان لحظه ميشنوند ، جاي بحث بود.
ايمان و اعتقاد لازم بود كه افراد اين امر را بپذيرند. در حالي كه امروز همه ميدانند كه هر كسي در هر جاي جهان ميتوان سخنش را به همه مردم ديگر جهان برساند .
در خصوص عقب نگهداشتن يا تاخير رشد جوامع ميتوان ترفندهايي را كه استعمار گران بكار بسته اند تحليل نمود. اما اين گونه امور تخصص خاصي است كه متخصصين خاص خود را نيز دارد. اين كه جوامع را چگونه به سويي هدايت كنيم يا از حركت به سويي باز داريم . متخصصين اين امر(  جامعه شناسان  )بايد نقش خود را در اجتماع به نحوي ايفا نمايند كه جوامع با سرعت و سهولت پيشرفت نمايد .


هیچ نظری موجود نیست: