۱۳۹۶-۱۱-۲۱

موتور هواپیمای لیزری

در ارتفاع های مختلف ، چگالی هوا متفاوت است . بنابراین موتوری که برای هواپیما طراحی می گردد ، باید بتواند با میزان ناچیز هوا نیز فشار مناسب را برای سرعت گرفتن ایجاد نماید . این یعنی با میزان کم مواد خروجی موتور ( جت ) روبرو هستیم . 
اگر بخواهیم میزان زیاد پیش رانش را داشته باشیم لازم است که انرژی گاز خروجی بسیار زیاد باشد . 
چه وسیله ای میتواند انرژی خیلی زیاد را به گاز کم حجم خروجی وارد آورد ( و گاز خروجی را به سرعتهای خیلی بالا برساند ؟)
لیزر
یک کمپرسور موتور جت را در نظر آوریم که گاز خروجی آن دارای ابعاد کم است . ( قدرت پیشرانه آن کم خواهد بود ) حال روی این گازی که درون اگزوز موتور جت ایجاد شده ( و در فاصله کافی از دیواره ها ) نور لیزر کانونی شده انرژی خود را به گاز خروجی میدهد .
گاز خروجی بسیار گرم شده و با سرعت بسیار زیاد ( تابع میزان انرژی دریافتی از لیزر) از دهانه اگزوز خارج میشود.
وقتی گاز گزم میشود ( و به یون تبدیل میگردد ) میزان جذب انرژی گاز بسیار زیاد خواهد شد و از طرفی به همه جهت ها فشار آورده و گاز سردی که به این منطقه میرسد را بصورت تابشی گرم میکند. گاز سرد وارد این محیط شده اگزوز را خنک میکند ( چون این گاز است که با اگزوز در تماس است ) و حداکثر میزان گرما را از سیستم دریافت میکند.
انرژی این هواپیما بیشتر بصورت برقی است . ( انرژی مورد مصرفی لیزر و حتی کمپرسور هوا- گر چه کمپرسور را میتوان با سوخت مایع نیز فعال نمود.) 
بنابراین این هواپیما با منبع تغذیه برقی کار میکند . ( باتری اتمی - سلولهای فتو ولتائیک - باتری سوختی هیدروژنی و غیره )
از این موتور برای خودروهای ( دور برد - برای مسافتهای کم میتوان از تکنولوژی دیگری استفاده نمود ) پرنده نیز میتوان استفاده نمود.


هیچ نظری موجود نیست: