۱۳۹۶-۱۱-۱۶

گمراه کردن شبکه اطلاعاتی سایر کشورها توسط اشاعه اطلاعات اغراق شده

فرض کنیم که یک هواپیمای جنگنده ساختیم با برد نهایی 200 کیلومتر. چه پیش خواهد آمد اگر بگوئیم برد این هواپیما مثلا 800 کیلومتر است . چه اتفاقی برای سایر کشورها خواهد افتاد.
آنها در معادلاتشان تعداد و مشخصات هواپیماهای ما را با ادعای ما  وارد خواهند آورد. و این یعنی ما را بزرگتر از آنچه هستیم خواهند دید.
بر عکش هواپیمای 800 کیلومتری را ما 200 کیلومتری اعلام کنیم . آنوقت ما را کوچکتر از آنچه هستیم خواهند دید.
( گر چه توانایی اطلاعاتی سایرین معمولا چنین موارد واضحی را تشخیص میدهد ، اما موارد زیادی وجود دارد که میتواند سایرین را به اشتباه اندازد. مثل تعداد موشکهای دوربرد یا غیره ) 
این که خواست ما برای بزرگنمایی یا کوچک نمایی کلی یا در بخشی از توانمندیها باید چگونه باشد ، موردی است که مدیران اطلاعاتی کشور طراحی و پیاده خواهند کرد.
این گمراه کردن میتواند ابعاد دیگری نیز داشته باشد. میتوان توان دیگران را بزرگ کرد. مثل کاری که اسرائیل در مورد ایران میکند و خطر ایران را در دنیای غرب بزرگ میکند تا امتیاز بگیرد و یا کاری که ترکیه میکند و خطر کردها را بزرگ میکند تا بتواند وضعیت جنگی در کشور داشته باشد و سایر مطامع خود را پیش ببرد .
میتوان توان نظامی دیگران را نیز کوچک تبلیغ کرد. کاری که چین در خصوص کره شمالی میکرد یا دنیای غرب و ناتو در خصوص توان نظامی اروپای غربی میکند.
این کوچک نمایش دادن باعث میشود تا دشمن های بالقوه نیز احساس خطر نکرده و قدرت بزرگ را در مقابل ناتو ردیف ننمایند.
داستان جنگ ستارگان آقای ریگان ( بدون این که غرب توان آن را داشته باشد ) باعث شد که دولت وقت شوروی به جنگ در فضا بپردازد و سرعت سقوط شوروی زیاد گردید. 
از این دست مثالها زیاد است .
امروز نیز چین توان جنگ غیر کلاسیک خود را در فراسوی مرزها کوچک نمایش میدهد و بسیاری از دیگران نمیدانند درگیر جنگ شده اند. 
این بخش از گمراه سازی و پیش برد اهداف نظامی میتواند در کتابها و سمینارهای زیادی مورد بحث قرار گیرد. متخصصین امر به این مقوله آشنا هستند . گر چه در کشورمان بصورت برعکس آن ( خود زنی )‌را زیاد شاهد بوده ایم . یعنی بدون این که برای کسی خطر باشیم ( کشورهای همسایه ) نمایش بزرگنمایی از توان فشار به همسایگان را نمایش دادیم و آنها را ترسانده ایم !
مواردی که شاید لازم نبوده است .
به هر تقدیر احتمال خطای استراتژیک توسط ایران بسیار ضعیف است و احتمالا با مقاصد طراحان این بازی ها آشنا نیستیم .
با مدیریت و تدبر متخصصین میتوان پایه های اقتدار کشور را افزایش داد.


هیچ نظری موجود نیست: