توجه دقیق به وضعیت سر عقاب در هنگام مانور نکته جالبی را برای ما روشن میکند.
عقاب همواره سرش را افقی و در امتداد افق نگاه میدارد . بدینوسیله میتواند هر گونه مانوری را اصلاح نماید و به وضعیت تعادل برگردد.
این ویژگی در ژیروسکوپ موجود است . اما موقعیت مکانی خلبان دارای این حالت و و یژگی نیست . در نتیجه خلبان شخصا نمیتواند تغییر موقعیت هواپیما ( زاویه نسبت به افق ) را تشخیص دهد . از این رو به ناچار وابسته به تجهیزات ناوبری میگردد.
اگر بتوان کابین خلبان را مشابه وضعیت سر عقاب درون هواپیما متحرک کرد تا همواره در امتداد افق قرار گیرد ، خود خلبان هر گونه تغییر زاویه ای را حس میکند . این ویژگی برای هواپیماهای جنگنده و یا سبک که یا هواپیماهایی که با آن مانورهای زیبا میدهند خیلی مهم است .
میتوان با ترفندهایی صندلی یا کابین خلبان را درون هواپیما به نحوی طراحی و اجرا نمود تا مشابه سر پرندگان همواره در امتداد افق باشد .
از این رو با توانمندی انسانی میتوان جلوی سوانح زیادی را گرفت .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر