۱۳۹۷-۰۴-۰۶

یک مثال از رفتار صحیح شهرداریها در خصوص فضای سبز

فضای سبز شهری نیز یکی از امکاناتی است تا برای بشر غذا فراهم نماید . نظر به مشکل تامین آب و تامین غذا در جهان و کشورمان ، لازم است مدیریت صحیح شهری در این خصوص شکل بگیرد تا بتوان از حداقل امکانات بیشترین امتیازها را کسب نمود.
یکی از خشک ترین شهرهای ایران شهر جزیره ای قشم است . این جزیره از طریق شیرین کردن آب از دریا و بصورت محدودی از طریق یک خط لوله از بندر عباس آب شرب و مصارف شهری را تامین میکند. از سوی دیگر میزان بارندگی این جزیره کم و اغلب یکبار در سال و بصورت رگباری اتفاق می افتد.
اما در این شهر سرد کننده ساختمانها حجم زیادی آب شیرین که از رطوبت هوا دریافت میکنند را ایجاد میکنند.
گر چه در ساختمانهای بزرگ و پاساژها میتوان این آب را جمع آوری کرد و برای آبیاری محیط اطراف استفاده کرد ، انتقال این آب به هر جا هزینه زا بوده و عملی نیست .
اغلب خانه های این جزیره تولید این نوع آب را داشته و از آن میتوان برای کشت " لیمو ترش جهار فصل " استفاده کرد . این لیمو در تمام طول سال محصول میدهد و میتواند برای خانوارهای این جزیره درآمد زا باشد. 
سیستمی مشابه جمع آوری زباله بصورت گردشی در همه شهر گردش خواهند کرد و به هر خانه در شهر ، یکبار در هفته سرکشی میکنند. این خودروها محصول اضافی هر خانه را وزن کرده و به حساب همان خانه مبلغی را ( بصورت اتوماتیک ) واریز مینمایند . 
محصول جمع آوری شده در بازار محلی و بازارهای دورتر امکان عرضه خواهد داشت . این محصول بصورت یکنواخت در طی سال حاصل میگردد و هزینه ای برای ساکنان منازل نداشته و در فضایی که آفتاب تند دارد ، ایجاد سایه مینماید. همچنین تامین ویتامین سی ساکنان ساختمان را میتواند بصورت مناسب انجام دهد و بخشی از هزینه خرید خانه را کاهش دهد. در مناطق عمومی نیز میتوان از این نوع گیاهان که ثمر دارند ایجاد نمود و از محصولات آن برای مصرف مردم شهر و مناطق دور و نزدیک استفاده کرد.
در هر شهر و سرزمینی میتوان از روشهای مشابه برای تولید غذا و فضای سبز استفاده کرد. بوته های زرشک و درخت های انار و پسته و خرما در مناطق گرمسیر و درختهای آلبالو و گیلاس و خرمالو در مناطق سردسیر میتواند به عنوان گیاه غالب شهری  اعلام و تشویق گردد. 
هر یک از این گیاهان واریاته هایی دارد که دیر رس و زودرس دارد . با کشت توامان این واریاته ها میتوان از خطر سرما زدگی جلوگیری کرد. حتی میتوان پیوندهای دیر رس و زود رس را روی یک یک درخت داشت . تا اگر سرما به یکی از آنها آسیب زد شیره درخت به واریاته دیگری با شدت بیشتر خواهد رسید.
این گونه فعالیت جا برای تحقیقات مرتبط را در شهرها باز میکند و متخصصین میتوانند بهره و نوع گیاهان را بهبود دهند .
این یعنی تولید غذا و درآمد برای شهروندان و سکنه شهرها از جایی که قبلا انجام نمیشد . 



هیچ نظری موجود نیست: