۱۳۹۷-۰۳-۱۶

علی

نقل است که دشمن علی ع را جهل مردم میگویند .
اما این کدام جهل است که مردم داشتند و دشمن علی ع بود.
نقطه مقابل جهل علم است. پس علوم را مرور میکنیم که جهل آن دشمن علی ع است.
علم طبابت , علم فیزیک و شیمی و انرژی هسته‌ای,  علم ستاره شناسی و ... اصولا علوم طبیعی نبود.
علم علی شناسی ! 
ظاهرا این علم را نداشتند . گر چه این علم نیز مانند سایر علوم نسبی است.  پس عقل جمعی جامعه در درک خیر و شر خودشان (علی عین خیر و غیر علی عین شر است ) آن علم است. 
یکی از بازوهای جهل ایشان , آن چیزی است که در قرآن نکوهیده شده و آن تمسک به رفتار اجداد و قوم و قبیله است . چون آنها بر این اشتباه بودند , ما هم دنباله رو آنها این اشتباه را میکنیم.
نگاهی ژرف تر به تاریخ کنیم . بشریت یک عقل جمعی و درکی دارد. این عقل جمعی و درک جامعه در طول زمان رشد یافته , در زمان موسی ع , قوم فرعون درکی داشتند و از وقایع چیزی می فهمیدند که مردم زمان نوح ع درک نمیکردند . و زمان عیسی ع درک مردم به مرحله دیگری رسید , بخشش و آنچه انسانیت مینامیم,  نه این که مردم زمان عیسی ع اینچنین بودند , مردم بعد از عیسی ع که سخن عیسی ع به ایشان رسید اینچنین شدند و کم کم بیشتر شدند و این یعنی درک عمومی جامعه بالا رفت . 
از زمان آدم انسانیت بود , اما میانگین جامعه باید رشد میکرد , در زمان موسی ع رشد انسانیت جامعه را داریم . پیروان او انسانیت بیشتری نشان دادند. همینطور تا زمان "رسول الله " ص و بعد از او " امیر المومنین " ع .
این رشد درک انسانیت جامعه ادامه خواهد یافت تا بشر روی زمین زنده است. پس این جهل و از آن سو علم به انسانیت امروز نیز وجود دارد و در حال رشد است. 
این که انسانیت را به آنچه میدانیم اطلاق کنیم یا آنچه دانشمندان و اندیشمندان ما تا امروز به آن رسیده‌اند اطلاق کنیم امری است و یا از طراح و سازنده وجودمان آنرا دریافت کنیم امر دیگری است. 
شهادت علی ع امر جانگداز بوده و هست.  اما هر انسانی باید روزی برود و رفتن مولی علی ع بدان گونه بود . آنچه پیروان و راهروان او میخواهند, ادامه روش او و پیروزی خواسته او است . و آن دوری از جهل و بالا بردن درک عمومی است و این جز با اصلاح فرد فرد ابنا بشر محقق نمیشود .
وقتی دیگران زیبایی را ببینند , خود به خود علاقمند میشوند . گل معطر اگر جایی باشد , هر آنچه نزدیک باشد نیز معطر میشود. همه کس باید از خود شروع کنند و به خود بپردازند.
این روش و منش اولیا الهی است که علی ع اول ایشان و مرکز ایشان و فوق اینها است .

هیچ نظری موجود نیست: