۱۳۹۷-۰۳-۲۲

سیاست گذاری پارچه

فقط در مازندران طی یکصد سال گذشته بیش از 120 نوع پارچه محلی وجود دارد که دیگر تولید نمی گردد.
تصور امکان تولید و صادرات و استفاده داخل از این  120 قلم پارچه میتواند انقلابی در صنعت پوشاک جهانی ایجاد نماید و درآمد صادراتی کشور را چند برابر وضعیت فعلی نماید.
نه فقط مقوله پارچه و صنایع وابسته,  بلکه برای هر گروه صنعت و تکنولوژی نیاز به سیاست گذاری خاصی بصورت غیر دولتی وجود دارد به نحوی که بیشترین کارایی ممکنه را ایجاد نماید .
از سوی دیگر بخش خصوصی به فکر منافع کوتاه‌مدت است . چنانچه آنها متوکل این امر شوند , منافع کوتاه مدت شخصی را به برنامه های بلند مدت عمومی ترجیح میدهند . پس چه باید کرد ؟
شرکت خصوصی مادر تکنولوژی صنایع پارچه.
این شرکت مادر تخصصی,  طراح و تولیدکننده ماشین آلات پارچه باید باشد. تحقیق و طراحی و ساخت ماشین آلات جدید و البته ارائه خدمات پس از فروش بخصوص لوازم یدکی ماشین آلات مربوطه.
این مجموعه میتواند بخشی به عنوان سیاست گذاری آینده صنعت پارچه داشته باشد و البته با نظارت ( و نه دخالت ) بخش دولتی فعالیت نماید.
همه صنعت های مشابه میتوانند یک نماینده در دولت داشته باشند تا ضمن هماهنگی با دولت خواسته های صنعت را در بدنه دولت پیگیری نماید .
اداره کل سیاست گذاری های مختلف و هماهنگی آنها با هم نیز میتواند بخشی از وزارت روابط اجتماعی کشور باشد . در این وزارتخانه مسائل انسانی کشور مدیریت میگردد.
نوع پوشش ( با اولویت لباس محلی ) طریقه تبلیغات و جا انداختن آن در جامعه از یک سو با وزارت روابط اجتماعی است.
از سوی دیگر مدیریت اقتصادی و مانیتور نمودن فعالیت‌های این بخش و هر بخش دیگر اقتصادی با وزارت تجارت ( business  ) میباشد .
استفاده حداکثر از دانش دانشمندان,  خصوصا اساتید فن در همه بخشهای دولتی و غیردولتی لازم و ضروری است.
این گونه شرکتهای مادر را دولت میتواند راه اندازی کرده و کم کم و در طی زمان( بدون انقطاع ) درصد مشارکت بخش خصوصی را بالا ببرد .
استفاده از آخرین تکنولوژی های کسب و کار و دنیای دیجیتال نیز نباید فراموش گردد.
مکانیزم استفاده از آخرین دستاوردها در مدیریت این سازمانها و تداوم استفاده از آخرین تکنولوژی ها باید توسط بخش دولتی به نحو مقتضی تدوین و کنترل گردد. ( شاید چیزی مشابه سازمان استاندارد که به بعضی شرکتهای اجازه میدهد حجم و کیفیت کالا و خدمات را کنترل نمایند به بعضی شرکت‌ها مجوز بررسی و اعلام خطای سازمانها را داد . چیزی مثل اعلام تحلیل اقتصادی بورس توسط شرکتهای مختلف)



هیچ نظری موجود نیست: