۱۳۹۶-۱۰-۲۶

پیش بینی زلزله

هیچ رخدادی یکباره بوجود نمی آید . هر واقعه ای پیش زمینه دارد. زلزله نیز از این اصل جدا نیست. حرکت زمین یک روند دارد . اگر روند را بتوانیم مشاهده کنیم ، میتوانیم پیشبینی کنیم که در یک محل رخدادهای بزرگتری در زمان نزدیک امکان وقوع دارد.
مشابه روندهای رشد قیمت سهام در بورسها.
برای این کار میتوان روی نقشه زلزله های کوچک قبلی را تغییر رنگ داد( مثلا طی زمان یکسال گذشته را روشن نمود. تشخیص پریود زمانی وقوع رویداد مهم است و پیش بینی نیز بر اساس همان پریود زمانی قابل پیش بینی است )
حال برای یک ماه گذشته ، زلزله های هر روز را با یک رنگ دیگر روی صفحه میتوان انیمیشن نمود. مشاهده خواهیم کرد که در بعضی نقاط حساسیت بیشتری وجود دارد.
حالا باید روی آن نقاط تمرکز کنیم و کار را با اسکیل کوچکتر تکرار کنیم . با این روش متوجه خواهیم شد که در یک نقطه احتمالا با دقت یک روز پیش بینی زلزله را خواهیم داشت . در خصوص قدرت زلزله در آن محل نیز میتوان روش مشابهی را در همان محل دنبال نمود. معمولا هر زلزله ای پیش زلزلله یا پس زلزله دارد. بنابراین با دنبال کردن روند قدرت زلزله میتوان حدود قدرت زلزله را بدست آورد.
حالا با انتباق زمان و میزان زلزله همچنین مشاهده گسلهای شناخته شده میتوان با دقت نسبتا بالایی محل وقوع زلزله ها را شناسایی نمود.
برای بعضی نقاط حساس مثل پایتخت و حومه  نیز بازه زمانی را باید گسترش داد. با روش مشابه میتوان روند رشد یا کاهش میزان زلزله را در طی زمان مشاهده کرد.
با توجه به اهمیت موضوع و این که معمولا متخصصین رشته های مختلف توان علمی تعیین روند را ندارند . باید از متخصصین روند ( ریاضی دانان استفاده نمود)


هیچ نظری موجود نیست: