۱۳۹۶-۱۱-۰۱

ماورالطبیعه یا ماورای علم طبیعی امروز

زمانی کسوف را نیز ماورالطبیعه میگفتند و آنرا با علوم زمان خود نمیتوانستند توجیه کنند. اما بعدها دیدیم که امری کاملا طبیعی است و با روابط ریاضی میتوانیم زمان وقوع کسوف را در هر محدوده زمانی که بخواهیم محاسبه کنیم .
موارد زیادی است که هنوز علم ما بدانها نرسیده است. موارد خواب صحیح از آینده و گذشته که برای همه ما اتفاق افتاده است نیز از این دست است.
با توجه به پیشرفت گذشته علم بشری میتوان پیش بینی کرد ، روزی بشر به اسرار خوتاب دیدن نیز واقف خواهد شد . همچنین امکان شفا از بیماریها که امروز امری ماورالطبیعه محسوب میگردد، روزی برای همه انسانها امکانپذیر خواهد بود و در واقع بیماری از صفحه روزگار محو خواهد گردید. ( بحث فلسفی موضوع که پس مرگ چگونه خواهد شد به کنار )
در اینجا قصد نداریم لیست علوم غریبه و معجزات و کرامات و خوارق العادات و امکان یافتن علومی که بتواند توجیه این امور را بکند را بیان نمائیم . اما قضاوت با دانش امروز بدون توجه به ندانسته هایمان امری علمی نیست .
غرض این است که اگر قضاوتی نیز در امری صورت میگیرد ، حداقل در جمع عالمان ، با تکنیکهای علمی باشد و رد و یا قبول امور را بصورت علمی باید تحلیل نمود.
برخورد احساسی و از روی تعصب همان است که به اعراب نسبت داده میشد و عرب جاهل منظور عربی بود که تعصب داشتن مانع قضاوت عاقلانه قرار میگرفت. و البته برای هر آزاد اندیشی برخورد متعصبانه و جاهلانه غلط و مذموم است .


هیچ نظری موجود نیست: