۱۳۹۶-۱۰-۲۳

روش عمل جراحی

امروزه یک اتاق بزرگ را به اتاق عمل اختصاص میدهند . درون آن پر است از تجهیزات ریز و درشت و اغلب دارای سوراخهایی برای خنک شدن لوازم الکتریکی و الکترونیکی آنها . همه این تجهیزات با دقت وسواس گونه تمیز میشوند و از انواع گرد و غبارها و میکروبها و ویروسها پاک میشوند.
اما با همه تدابیر میبینیم که بدترین میکروبها که به انواع آنتی بیوتیکها مقاوم هستند در اتاق عمل یافت میشوند !
راه حل استفاده از مینیمم سیستم است .
برای عمل کردن لازم نیست همه بدن بیمار در داخل فضای استریل باشد . فقط محل عمل باید در محیط استریل قرار داشته باشد .
میتوان یک فضایی که جا برای ورود دست جراح داشته باشد و به بدن بیمار متصل میگردد را ایجاد کرد. حتی دست پزشک از درون آستینهایی که در محوطه پلاستیکی و شفاف ایجاد شده قرار گرفته و درون اتاقک پلاستیکی از انواع ابزار پزشکی استفاده کنند.
انواع تجهیزات پزشکی مانند روباتهایی که خطای دست پزشک را کم میکنند و یا ساکشن و غیره را به همراه دوربینهای متعدد درون این فضا وجود داشته باشد.
در آخر نیز قطعات پلاستیکی جمع شده و برای سوزاندن با همه آلودگیهای حاصل از عمل در محیط استریل دور انداخته میشود.
برای دوربین ها نیاز به یک سطح با شفافیت خوب و قابل دور انداختن داریم و برای سایر ابزار آلات پزشکی که لازم است درون اتاقک استفاده گردند میتوان طراحیهای لازم را انجام داد.
برای عمل دیسک کمر - قفسه سینه باز - باز کردن جمجمه - گوش - پیوند کلیه و سایر عمل های معمول باید ظرف پلاستیکی خاص طراحی شود و تجهیزات لازمه یا درون آن باشد یا امکان ورود ایزوله به درون فضای پلاستیکی وجود داشته باشد . 
برای ارزانتر شدن مجموعه و کارایی بهتر میتوان فضای باد شونده و قابل چسبیدن به بدن را فراهم آورد . در نتیجه اگر سوراخی و حفره ای نیز درون دیواره ظرف پلاستکی پدید آمد ، جریان هوای داخل به خارج مانع ورود هر گونه میکروب و ویروس به فضای داخلی میگردد.
بدین ترتیب با داشتن یک کادر نرمال اتاق عمل ( مثلا جراح عمومی ) میتوان عملهای فوق تخصصی را از راه دور و با تجهیزات اتوماتیک اجرا نمود. بخصوص برای مناطقی که دور از پزشکان هستند و امور اورژانسی دارند و یا برای بیماریهایی که کمیاب هستند میتوان جراح های متخصص که در یک نتقطه دنیا ساکن هستند در سرتا سر دنیا عمل های لازم را انجام دهند.
مزایای بسیار بیشتری نیز وجود دارد و تکنولوژی های جدیدی که امکان آنها وجود دارد توسعه خواهند یافت . مثل بازوهای هدایت شونده از راه دور با درجات آزادی زیاد و سنسورهای بینایی ( دوربین ) با دقتها و بزرگنمایی لازم به همراه اسکنرهای متنوع برای برداشت اطلاعات در لحظه ( Just in time ) و بسیاری موارد دیگر.
آنچه مهم است ارزانی پلاستیک ( اتاق عمل ) است و همچنین امکان دور انداختن آن ( به همراه همه ویروسها و میکروبها ) و کاهش خطر ایجاد میکروبهای مقاوم به دارو و همچنین کاهش خطر انتقال انواع آلودگیها به بیمار از مزایای مهم این روش کاری است .




هیچ نظری موجود نیست: