۱۳۹۶-۱۰-۲۳

دین چندتا است؟

دین یکی است. تفاوت در روشها است.
موحد خدا ترس (کسی که مراقب خود است ) در زرتشتی,  همان مسلمان است. همان موحد مسیحی و یهودی است که عیسی و موسی ع میخواستند بسازند.

دین یکی است . شناخت است . بر اساس زمان و درک شنونده ، گاهی میگویند که شناخت خدا است و بعضی گویند که شناخت خود است . 

بعضی گویند اجرای فرامین الهی است . این هست ، اما اجرای فرامین هدف و غایت نیست . مرحله بینا بینی است . نه این که تا آخر عمر نباید فرمان الهی را اطاعت کرد ، بلکه در طی راه در یک مرحله اطاعت اوامر الهی مسئله بنده است . با رشد ، دیگر اطاعت فرمان الهی مسئله نیست . ملکه بنده میشود . در اینجا بنده دغدغه دیگر دارد . رضای محبوب میطلبد .

جمال حق میخواهد . اگر اتصال به دنیا نبود پر میکشد به سوی محبوب . ( کلمینی یا حمیرا فرمود ) 

دین روش است . هر کس در جای متفاوتی از دیگری است . همه را فرمان اطاعت و بندگی فرمودند . از جای هر کسی بسوی محبوب راهی متفاوت است . این راه نه در ظاهر ، بلکه در حالات و درک و شهود از عالم خارج است . مرتبه هر شخص با دیگری متفاوت است و هیچ کس نمیتواند دیگری را با خود مقایسه کند. چون راهش متفاوت است .

مگر استادی که همه راهها را رفته باشد و به احوال مسافر مطلع باشد . ( خضر وقت - گر چه ادیان مختلف در این باره نظرات متفاوت دارند )

پس دین یعنی روشی که بنده به عبادت معبود میپردازد در همه ادیان تفاوت ندارد . راهی است که از بنده و حال فعلی او شروع میشود و به نهایت هدف معبود برای انسان میرسد .



هیچ نظری موجود نیست: