۱۳۹۶-۱۰-۱۳

تئوري تلنگر در علوم رفتاري

عامل به حركت درآوردن اثرات بال پروانه اي ميتواند يك تلنگر باشد. 
در بسياري مواقع براي رفع ترديد يك اقدام به يك تلنگر نياز داريم. خريد يك قلم كالا ، رفتن به يك مسافرت ، خريد يك خانه يا هر اقدام مهم و غير مهم ديگر.
علاوه بر رفتارهاي فردي ، حركتهاي اجتماعي نيز از تلنگر تبعيت ميكنند. ميتوان با يك تلنگر ، خيل راي دهندگان را به سمتي كه ميخواهيم هدايت كنيم . از سوي ديگر احساسات فردي و گروهي را نيز ميتوان با يك تلنگر به جهتي هدايت نمود. فيلمسازان از اين ويژگي براي تحريك احساسات مردم استفاده ميكنند. 
گرياندن يا خنداندن مردم ، ايجاد حس رقابت و يا اانوع حسهاي ديگر بينندگان ، نيازمند حركت دادن احساسات در يك مسير و سپس وارد آوردن ضربه نهايي ميباشد .
اولين اقدام تهيه كنندگان ،‌تشخيص و تائيد آيتم ضربه تلنگري است . آنها در حول و حوش آن سناريوي فيلم را طراحي ميكنند. آنچه مهم است اثر بخش بودن آن تلنگر آخري است .
ميتوان براي اقداماتي كه نيازمند تلنگر هستند سناريو نوشت و آنها را بصورت يك عامل موفقيت به جريان انداخت .
ميتوان براي يك هدف خاص مثلا راي دادن اكثريت به يك فرد خاص ، يك تلنگر طراحي نمود. سپس يك سناريوي دستيابي براي تحقق آن تلنگر طراحي و اجرا نمود. اجراي اين مجومعه ميتواند راي دهندگان را به ميزان كافي به يكسو هدايت كند. در اينجا رقابت متخصصين دو طرف مطرح ميشود ( اگر دو طرف برابر باشند و افراد متخصص را استخدام و به كار بگمارند ) البته دو طرف ميتوانند قبل ازانتخابات با هم به توافق برسند و از رقابت واقعي نيز پرهيز كنند. اما باز سناريو و تلنگر ميتواند اثر بخشي خود را داشته باشد.
موارد كاربرد رفتاري زيادي از مقوله تلنگر ميتوان برشمارد.
در شيمي، فيزيك و علوم زيستي نيز مقوله تلنگر و گذشتن از يك حد كوچك براي آزاد شدن مقادير زياد انرژي مطرح ميباشد و بصورت كاربردي از آن استفاده ميگردد.



هیچ نظری موجود نیست: