۱۳۹۷-۰۸-۰۵

مالیات شهری بر اساس بهای زمین


بعضی از مناطق شهری گرانتر از بقیه جاها هستند . و این گرانی دلیل خاص خود را دارد . احتمالا این منطقه از خدمات بیشتر شهری استفاه میکند. مثلا دارای فضای سبز بیشتر است یا راه های دسترسی بهتری دارد . یا روی بلندی است و مناظر بهتری دارد و خلاصه یک دلیلی برای بهتر بودن دارد .

طبیعتا این مناطق خاص که بهترند یکی از منابع شهر هستند و شهر نیز مانند هر سازمان دیگر از این بهتری هایش باید درآمد بیشتری کسب نماید .

میزان این بهتری ها در قیمت املاک نهفته است . میتوان عوارض شهری را بر اساس قیمت املاک تعیین نمود.

خیلی عقلانی است که زمینی با قیمت دوبرابر در یک شهر ، عوارض دو برابری به ازای هر متر مربع بپردازد . در واقع با این وسیله افراد تشویق میشوند تا از مناطق گرانتر به جاهای دیگر بروند و این باعث کاهش قیمت آن مناطق شده و قیمت گران آن مناطق تعدیل میگردد. ( داستان عرضه و تقاضا و قیمت تمام شده هزینه زندگی است ) وارد مباحث اقتصادی قضیه نمی گردیم . بسیارند افرادی که برایشان مهم نیست در کدام نطقه شهر ساکنند . اما به دلیل اینکه مدتها یک جا بوده اند ، آنجا را ترک نمی کنند . املاک مازاد را به بازار اجاره و فروش نمی سپارند . افزایش هزینه نگهداری املاک باعث میگردد این املاک به چرخه اقتصادی کشور وارد شود . مانند این است که خانه های بسیار در شهرها ساخته شده باشد .

 


هیچ نظری موجود نیست: