۱۳۹۷-۰۸-۰۹

در خصوص زیارت اربعین

اذعان میگرددد تا ظهر اربعین ، مردم عراق از مسافران پذیرایی میکنند . آنها را به خانه برده و در خدمت به زائرین با یکدیگر رقابت میکنند ( از جهت ثواب اخروی ) اما از ظهر اربعین ، از خدمت و پذیرایی خبری نیست !

همه میدانند که زیارت امری مستحب است . و این امر دینی مانند سایر امور دینی تابع قوانینی است . آن زائری که در اربعین در کربلا حظور دارد . در روز بعد هم زائر اربعین بوده است !

احتمالا کسانی که اخبار و احادیث را برای ایشان بازگو کرده اند صرفا به ظاهر احادیث بسنده کرده و موارد اسلامی را در مورد آن توضیح نداده اند .

در ثواب شرکت در نماز جماعت داریم که اگر شخصی دیر برسد و صف نماز برقرار باشد و در پشت صف بصورت فردی نماز را شروع نماید ، ثواب جماعت را خواهد برد . همچنین است اگر همه نماز جماعت خوانده ها بروند و آن شخص دیر رسیده باشد و شخص دیگری برسد و پشت آن شخص نماز فردی را شروع کند .

تا هر میزان افراد بیایند و در پشتاین افراد نماز بخوانند ثواب نماز جماعت را خواهند داشت . ( ثواب جماعت دو نفر و چند نفر خیلی اضافه میشود تا وقتی تعداد به ده نفر برسد دیگر اندازه ثواب فقط از عهده خداوند بر خواهد آمد )

برای سایر مناسک مذهبی که جمعی آن ثواب دارد ( مثل زیارت اربعین ) این حکم برقرار است . در واقع از منظر فیزیکی حدی وجود دارد برای کسانی که در یک روز میتوانند در یک محل باشند . حتی اگر توقف نکنند و عبوری از یک مکان بگذرند ( سرعت حرکت مردم پیاده در ازدحام نیز حدی دارد )

از این رو زوار اربعین فقط کسانی که در یک روز به آن مکان خاص میرسند ، نیست . تا زمانی که آن صف افراد وجود دارد ، همگی زائر روز اربعین هستند .

جدای از این که نباید برای افراد تکلیف شود که باید چه وقت خدمت کنند ( خدمت نیز امری مستحب است و شخص اختیار دارد که انجام دهد یا نه ) اما منظور احادیث به زوار اربعین تا زمانی که آن صف زائرین وجود دارد برقرار است . بنابراین افرادی که عشق زیارت دارند و در ازدحام توان زیارت ندارند، خیلی مناسب است در زمانی که خلوت تر میشود و بعد از اربعین در حالی که صف افراد و زائرین اربعین در کربلا هستند به زیارت بروند . اگر یک نفر برود ، تا زمانی که در آن محل باشد ( مثلا یک هفته ) وجود او به صف زائرین وصل است و همه افرادی که در این مدت ( یک هفته ) به آنجا میروند ، جزو زائرین اربعین هستند . این صف هم متصلا ادامه خواهد داشت .

معمولا بدلیل قطع نشدن آمدن زائرین ، تمام طول سال سفر زائرین به یکدیگر متصل است و حکم همه زائرین کربلا، حکم زائرین عاشورا و اربعین را خواهند داشت .

مگر اینکه در ایام زیارت انقطاعی صورت پذیرد .


هیچ نظری موجود نیست: