۱۳۹۷-۰۷-۲۸

دو دولت و دو ملت

در هر کشوری دو ملت و دو دولت وجود دارد . ابتدا به شرح دو دولت میپردازیم . معمولا رئیس دولت را رئیس جمهور یا نخست وزیر می گویند . این سمت زیر مجموعه ای دارد که گروه حاکمه آنرا دولت می گویند . اما دولت از منظر مردم آن بخش از اداره جات خاص نیست .

همه آنچه توسط مردم قابل کنترل نیست را دولت می گویند . این شامل قانون اساسی و هیات ناظر یا بالا سر آن نیز می شود که معمولا جزو آن دولت متداول دولتی ها نیست . این امر شامل قوه های قضائیه و مقننه نیز می شود .

در واقع آن بخش از حاکمیت که بر مردم حکم روایی دارد " دولت است " حتی در بسیاری از کشورها ادارات شهرداریها و بانکها و بسیاری سازمانها و شرکتهای خصولتی و حتی " خصوصی وابسته" .

از اینجا دو دولت داریم . " دولت مردم "  و " دولت هیات حاکمه  "

با همین منطق دو ملت هم داریم . یکی مردمی هستند که دولتها می گویند . این مردم ممکن است وجود داشته باشند یا نداشته باشند . اخبار را برای آنها شکل می دهند و اکثریت آنها طرفدار " دولت " هستند . چرا که به آن رای داده اند .

از این مردم در کشورهای همجوار به میزان حدود 90% یافت می شود . انتخابات ترکمنستان – قزاقستان- آذربایجان و خیلی کشورهای دیگر شامل بیش از 90% رای مثبت به دولت است .

اما مردم دیگری هستند که وقتی شما از پایین به جامعه نگاه کنید آنها را خواهید دید. آنها اکثریت جمعیتی کشور هستند . اما دیده نمیشوند یا خیلی کوچک دیده میشوند.

تفاوت این دو ملت و دولت ، از جایی است که به آن نگاه میشود . از بالا ملت و دولت تعریف دیگری دارد . از پایین تعاریف ملت و دولت متفاوت است و نمای دولت و ملت متفاوت است .

افراد باید از خود بپرسند " ما با کدام ملت و دولت سر و کار داریم ؟ "

 


هیچ نظری موجود نیست: