۱۳۹۷-۰۸-۰۵

کانال تامین آب و کشتیرانی دریای کاسپین

کانال آب رسانی به دریای کاسپین  از خلیج آزوف در دریای سیاه کمترین طول و ارتفاع را دارد . حدود 700 کیلومتر طول و 175 متر ارتفاع حداکثری را داریم . ( در طراحی با نقشه برداری مسیرهای بهتری را میتوان بدست آورد )

حجم جابجایی خاک این کانال خیلی زیاد خواهد بود . اما مهمتر از آن ایجاد وضعیتی است که به اندازه کافی آب به دریای کاسپین  برسد .

برای این کار در دو سوی کانال عرض کانال حداکثر و عمق کانال حداقل خواهد بود . در میانه های کانال عرض کمتر شده و عمق کانال افزایش خواهد داشت .

اختلاف ارتفاع دو دریا 28 متر و اگر کانال در سمت دریای کاسپین  20 متر عمق داشته باشد ، جمعا 48 متر خواهد شد . این یعنی حداکثر عمق 48 متر را برای کانال میتوان در نظر داشت . چون علاوه بر کانال عبور آب از این کانال برای تردد کشتی نیز استفاده خواهد شد این کانال باید سر باز باشد . این یعنی اگر تونلی هم احدث میشود باید جای عبور کشتی داشته باشد . ( سطح مفید کانال 20 هزار متر مربع میتواند باشد )

همچنین سیستمی برای جلوگیری از عبور جانوران دریاییی مضر مانند تولید صوت در زیر آب داشته باشیم تا حرکت حیوانات دریایی در این کانال حداقل شود. ( سیستم پیچیده تری برای اینکار مورد نیاز است مثل استفاده از امواج ماورای بنفش و غیره. همچنین کنترل عبور و مرور آبزیان بصورت دائمی باید صورت پذیرد .)

عرض یک کیلومتر در ورودی و خروجی آب کانال باعث میشود شدت جریان در دو سو حداقل باشد . از سوی دیگر عمق 50 متری در منطقه میانی باعث میشود یک عرض 400 متری در مناطق کوهستانی برای این عبور داشته باشیم .

شیب سطح آب در مسافت 700 کیلومتری ناچیز خواهد بود . یعنی کشتی ها با موتور خود میتوانند از هر دو سمت حرکت داشته باشند .

حجم آب جابجا شده با سرعت 7 سانت در دقیقه با توجه به سطح 371 هزار کیلومتری دریای کاسپین معادل 2 میلی متر افزایش ارتفاع برای دریاچه خواهد بود . چیزی تقریبا معادل همان میزان که سالانه از عمق دریاچه کم میشود . اگر آب اضافی وارد دریاچه گردید میتوان آنرا به خلیج قره بغاز وارد کرد تا سطح دریاچه در همین میزان ثابت بماند . از سوی دیگر آب تبخیری دریاچه قره بغاز در کوه های افغانستان بصورت مایع به طبیعت باز خواهد گشت .

( انتظار میرود در حقیقت میزان آب ورودی بیشتر از 7 سانت در دقیقه باشد . در نتیجه حجم بیشتری از آب را میتوان صرف تبخیر در خلیج قره بغاز یا مصارف دیگر نمود )

هزینه اینکار خیلی زیاد است . تحلیل هزینه نیازمند استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی جهان میباشد . اما اینکار جلوی خشک شدن دریاچه کاسپین را خواهد گرفت .


هیچ نظری موجود نیست: