۱۳۹۷-۰۹-۱۰

ابزار بانک مرکزی برای تثبیت قیمت و تقاضای دلار

بانک مرکزی سه انتخاب برای قیمت دلار پیش رو دارد . بالا و پایین قیمت ثابت . برای قیمت ثابت باید ارز مورد نیاز بازار را با قیمت ثابت تامین کند . که در شرایط فعلی امکانپذیر نیست . اگر قیمت بالا برود و در حالی که بانک مرکزی امکان عرضه ارز نداشته باشد ، قیمت ها مرتب بالا خواهند و نه فقط نیازمندان معمولی به بازار خواهد آمد تا در قیمت کمتر خرید کنند ، بلکه همه پولهای سرگردان نیز برای کسب سود به این بازار هجوم خواهند آورد . امری که شدت افزایش قیمت دلار را بیشتر میکند . در وضعیت فعلی گر چخه در همه مغازه ها کالا وجود دارد ، اما با فروش کالا در حالت افزایش قیمت دلار ، صاحب مغازه امکان تامین کالا را با قیمت فروش ندارد ( علاوه بر تحریم – قیمت ارز دائما در حال افزایش است )  

تنها راهی که بانک مرکزی دارد کاهش قیمت دلار است . در این حالت ، سوداگران وارد بازار نمیشوند و منتظر روند صعودی خواهند ماند . علاوه بر ایشان ، درخواست های معمول نیز اگر بتوانند صبر میکنند تا دلار را در قیمت پایین تر خرید کنند. در این میان گروهی از دارندگان دلار نسبت به فروش دلار اقدام میکنند . آنها انتظار دارند که همین دلار را با قیمت کمتری در آینده خریداری نمایند .

این روند باعث میشود نیاز به دلار کاهش یافته و از سوی دیگر دلار از سوی مردم به بازار عرضه گردد.

اما واضح است که این روند نمیتواند تا ابد ادامه یابد . برای طولانی کردن زمان استفاده از این تکنیک ، روند کاهشی را تا آنجا که امکان دارد کند میکنند . اما قیمتها از یک حداقلی که انتظار روانی مردم تعیین میکند ، نمیتواند پایینتر بیاید و در آن قیمت مردم شروع به خرید خواهند کرد . نظر به این که دولت نمیتواند نیاز بازار بعلاوه سوداگران را برطرف کند ، بنابراین قیمتها خیلی بیشتر از ارقام قبلی جهش خواهد داشت.


هیچ نظری موجود نیست: