۱۳۹۷-۱۰-۰۳

نیاز ترکیه به دشمن


کردها در ترکیه سرنوشت جالبی دارند . گر چه در ابتدا آنها جزو ارتش ترکیه بودند ، اما با تصمیم آتاتورک بر اینکه ترکیه یک کشور ترک است ، ملیت آنها زیر سوال رفت . بعد از قتل عام ارامنه به تدریج کردها بصورت دشمن ترکیه درآمدند .
آنها حق به رسمیت شناخته شدن وجود جمعیت کرد در ترکیه را داشتند . اما آنچه که با ایشان انجام شد از آنها افراد بیگانه ساخت . هر چه آنها به سابقه تاریخی حضور در منطقه و اینکه " کرد " هستند پافشاری کردند ، دولت ترکیه در راستای کشور ترک بودن آنها را سرکوب کرد .
این رفتار تا چندی پیش بهبود یافته بود . اما دولت حال ترکیه نیاز به دشمن داشت . لذا با تهمت و قتل چند کرد شروع کرد و وظایف خود را به نحوی انجام داد که کردهای داخلی و خارجی را دشمن قلمداد میکند . طرح کودتای فرمایشی نیز در همین راستا بود . وجود دشمن !
اما چرا ترکیه نیاز به دشمن دارد ؟
فعالیت نظامی تنها یک دلیل میتواند داشته باشد و آن وجود دشمن است . اگر دشمنی نباشد نیازی به فعالیت ارتش و جود ندارد.
در بازیهای منطقه ای نیاز به فعالیت ارتش ترکیه وجود داشت و برای توجیه کاستی های داخلی نیز ، دولت نیازمند دشمن است . برای بیرون کشیدن نیروهای امنیتی قتل چند کرد شروع خوبی بود . البته برای بیرون کشیدن ارتش از پادگانها یک کودتا ایده آل بوده است .
در این راستا شبکه های خبری نیز بکار گرفته شده اند . همچنین تئوریسن ها نیز حرفهای تهدید کننده ترکیه را از جانب کردها و یا بصورت تهدید بالقوه در فضای خبری پخش مینمایند .
الان نیز با خروج آمریکا از سوریه ، نیروهای کرد را در اختیار ارتش ترکیه گزارده اند. مسلما این بازی جهانی به نفع کردها نیست . اما باید منتظر شد و دید چه میزان هزینه و زیان جانی و غیر جانی به کردها تحمیل میگردد.

هیچ نظری موجود نیست: