۱۳۹۷-۰۹-۱۱

در چین کم و بیش این سوال مطرح است که چگونه با غرب دست و پنجه نرم کنیم و چگونه این کار را با خصومت تازه ابراز شده از سوی آمریکا انجام دهیم؟

راه های پیش روی چین کدام ها است ؟ جدا کردن غربی ها از یکدیگر ( در رفتار ) بدین ترتیب که آمریکا را از سایرین جدا نماید . با هر یک بازی خاصی را در پیش گیرند.
همچنین مطلوب چین چیست ؟ طبیعتا بازگشت به وضعیت قبلی ، یعنی یک محیط آرام و بدون تنش مطلوب چین ( و سایر کشورهای جهان ) خواهد بود . 
برای اینکه دیگر این اتفاق نیفتد ، چین نیازمند یک ابزار است . ابزاری که جلوی اقدامات مشابه آمریکا را بگیرد . برای اینکار ارتباط تجاری بیشتری باید با آمریکا داشته باشد و همچنین بهانه تفاوت واردات دو طرف را کمتر نماید یا نشان دهد در جهت کمتر کردن این شکاف پیش میرود.
از سوی دیگر چین میداند که آمریکا امکان افزایش تولید کل را ندارد . بنابراین برای رشد بیشتر باید روی مصرف تکیه کند و این یعنی " بدهکاری جهانی بیشتر" .
مسما چین در کوتاه مدت از این امر استقبال میکند . زیرا اینکار باعث بدهی بیشتر آمریکا شده و در نهایت باعث شکستن چرخه بدهی آمریکایی خواهد شد . تکهیه آمریکا به وابستگی جهانی به دلار است . امری که کشوری مانند چین میتواند در مقابل آن تا حدود زیادی مقاوم شود . این مقاومت بصورت متصل کردن سایر اقتصادها به داد و ستد با چین است . 
زمان باعث میشود تا اتصال اقتصادها با چین ( که هم اکنون نیز بسیار بیشتر از اتصال اغلب اقتصادها به آمریکا است ) قویتر شود و شکستن بدهی دلاری در جهان باعث شود تا طرفداران آمریکا که بدهی آمریکایی را خریداری کرده اند متضرر شده و یکباره با هم شکست بخورند.
آنچه ژنرالهای غربی مد نظر دارند ، از فعالیتهای ژئوپلوتیکی چین در جهان - در فضای سایبری - در فضای اطراف کره زمین و حتی کره ماه را در بر میگیرد .
هر یک از این اقدامات میتواند بازی را به نفع دیگری تغییر دهد . اما شکستن طرف مقابل بازی دیگری است که موارد خاصی مانند اوضاع اقتصادی میتواند باعث این شکست گردد.
از سوی دیگر برتری سلاحهای نظامی و نفرات نظامی مبحث دیگری است که دو طرف سعی در مسابقه بهتر بودن در این موارد دارند. آنچه شاهد خواهیم بود بازی کوتاه مدت چین (جدا کردن غرب از یکدیگر و رفتار متفاوت با هر هر کدام ) برای رسیدن به نقطه جدیدی است که بالاتر از نقطه فعلی باشد .



هیچ نظری موجود نیست: