۱۳۹۷-۰۹-۱۰

پلاستیکها و مشتقات نفتی و آلودگی هوا

 


در مزایای وجود انواع مشتقات نفتی بحثی نیست . از سوی دیگر امروز شاهد حضور زیاد پلاستیکها ( و سایر اقلام مشتقات نفتی ) در اقیانوسها و حتی نقاط دور افتاده هستیم .

اندیشه امروز جمع آوری پلاستیکها است به نوعی که از آنها استفاده مجدد شود. همچنین بخشی از پلاستیکها سوزانده میشوند .

آن بخشی که بصورت طبیعی در محیط نابود میگردند نیز کربن خود را به محیط اضافه میکنند. استفاده مجدد از پلاستیکها ( و سایر انواع مشتقات نفتی ) نیز محدودیت دارد و در نهایت یا آنها سوزانده شده و یا در جایی دفن میشوند تا در دراز مدت کربن آن به محیط وارد گردد.

در واقع حتی اگر از پلاستیکهی بازیافتی خانه نیز ساخته شود ، بعد مدت زمانی آلودگی کربنی این مواد به محیط اضافه خواهد شد .

با همه روشهای شناخته شده نمیتوان مشکل کربنی این اقلام را حل نمود ( حتی لاستیکها که اقلام پایدارتری هستند نیز در بسیاری جاها سوزانده میشوند و اگر سوزانده نشوند در آینده کربن آنها از طریق تجزیه با نور فرابنفش خورشید یا محیط صورت پذیرفته و کربن آن به محیط وارد خواهد شد )

از طرفی طبیعت از طریق حل نمودن " دی اکسید کربن " در اقیانوسها و ترکیب آن بصورت کربنات این کربن اضافی را بصورت رسوب درآورده که در نهایت با حرکتهای کف اقیانوسها به اعماق دور از دسترس بشری منتقل میگردد.

کربن اضافی حاصل از استخراج و سوزاندن مواد نفتی در نهایت باید توسط اقیانوسها جذب گردد . این امر به یونهای جذب کننده اقیانوسی فشار آورده و ساختار شیمیایی اقیانوسها را تغییر داده است .

چرخه کربن گیاهان آنها را از محیط حذف نمیکند ، بلکه مدتی آنها را حبس میکند و دوباره به محیط برمیگرداند . آن میزان کربنی که با موجودات زنده در اقیانوسها رسوب میکند و در سالهای دور نفت خواهد شد ، از چرخه کربنی محیط خارج میشود که میزان تغییر آن در با آۀودگی محیط کاهش نیز یافته و بعید به نظر میرسد باعث کاهش مهمی در آۀودگی کربنی محیط باشد .

ملاحظه گردید که "افزایش آلودگی" کربنی محیط تابع میزان استخراج مواد کربنی است و مقوله سوزاندن یا استفاده بصورت پلاستیک و پتروشیمی و غیره تفاوتی در میزان آلوده کنندگی آن ندارد.

راه حل به صفر رساندن میزان استخراج کربن از میادین نفتی است و این امر علاوه بر مشکل سوخت و انرژی در دنیای فعلی مشکل جایگزینی پلاستیکها و شکل زندگی ما را نیز دارد .

باید اختراعات به سمتی برود تا بدون استخراج مواد نفتی بتوانیم از محیط کربن استخراج کنیم و با آن نیازمندیهای پلاستیکی خود را بسازیم . باید بدون استخراج مواد نفتی بتوانیم از کربن محیط مواد نفتی بسازیم و سوخت خودرو خود را تامین نمائیم .

برداشت کربن از میادین گازی و نفتی و ذغال سنگی باید به سمت صفر میل کنند .

هم اکنون حجم کربن اضافه شده به جو زمین خیلی بیشتر از تحمل آن است و د رکوتاه مدت نیز امکان متوقف ساختن روند فعلی نیست . باید برنامه ریزی بلند مدتی انجام گیرد تا بشر در آینده بلند مدت بتواند بدون استخراج کربن از زمین به حیات متمدن خود ادامه دهد .


هیچ نظری موجود نیست: