۱۳۹۷-۰۹-۱۳

وجهه " ان بشر مثلکم " معصومین

معصومین برای ما تقدس خاصی دارند  و سر سلسله معصومین " رسول الله " است . ایشان فرمودند " من هم بشری مثل شما هستم " ( گر چه بر ایشان وحی میشد و جنبه دانسته های وحی ایشان امر دیگری است )
اما در قالب انسانی و بشری ایشان با دیگران تعامل داشتند . مثلا حتما به کسانی گفته اند ، بیا نزدیکتر یا برو دورتر - نان خوب است - آب بخورید - آب نخورید و الی آخر . این که فرمایشات ایشان در هر مورد جنبه عمومی و بیان قانون الهی داشته باشد ، باید مورد بررسی توسط متخصصین قرار گرفته باشد ، در غیر اینصورت هر آنچه هر فرد معمولی ممکن است بیان داشته باشد ، ایشان هم گفته اند . اما منظور اغلب فرمایشات ایشان ، در خصوص همان فرد مقابل بوده است . ( مگر مشخص فرموده باشند ) حتی ممکن است مطالب علمی و موضوعات مهم مذهبی را برای شخص خاص با درک و فهم بالاتر از نرمال بیان نموده باشند که این با بیان همان مطلب برای عموم فرق دارد . از این رو در خصوص پرداختن به فرمایشات معصومین ضمن توجه و احترام احتیاط لازم را مبذول داشت .
نقل است که کسی شخصی را دوست داشت . به هر آنچه به او منصوب میشد ابراز توجه میکرد . میگفت اگر واقعا اتصال داشته باشد که خوب واقعا دوست دارم ، اما اگر نبود نیز احترام اسم را نگه داشته ام . در خصوص " سیادت " نیز اغلب اهل علم رعایت و احترام میکنند ، گر چه منقول است به واسطه کسب درآمد در زمانهای قدیم ، گروهی با ترفندهایی در قالب سید وارد شده و از منافع مدی آن برخوردار بودند . این جدای از افرادی مانند جعفر کذاب است که " پسر امام " و " برادر امام " و " عموی امام " بودند و خلاف جهت ائمه حرکت کردند . در میان همه مردم خوب و بد هست .

هیچ نظری موجود نیست: