۱۳۹۷-۰۹-۱۸

ما در مقابل حرکت پیش رونده چین چه باید بکنیم ؟

کشور چین نیز در مقابل رفتار غربی ها بیکار نمیشیند و آ«چه تا امروز شاهد بودیم این است که به نحوی از موانع آمریکایی خواهد گذشت . از دید چینی ها حوزه های نفوذ و قدرت چینی مطابق دایره های زرد رنگ اهمیت خواهند یافت . اولین دایره زرد رنگ بعدی ( بعد از دریای جنوبی چین ) در سریلانکا و نزدیک هندوستان است . محدوده آبهای نزدیک هندوستان جای گذر است و محل استق رار نیست . اما مکانی پر اهمیت است .
ما در دایره بعدی قرار داریم . کشورهای همسایه ایران نسبت به بازیهای چینی ضعیف هستند . حتی عربستان نیز که شاید ثروتمندترین کشور منطقه باشد ، توان طراحی و پیاده سازی تصمیمات بزرگ را ندارد . اگر کسی در اینجا کاری صورت دهد ، این ما هستیم . چه میتوانیم انجام دهیم ؟ 
چین میداند چه توانی دارد و از همه ابزارهای خود به نحو مطلوب و همسو استفاده میکند . قدرت صادرات گردشگری چین وسیله ای است که به نوعی باعث شناسایی و تحت تاثیر قرار دادن کشورهای دیگر را دارد . امواج دانشجویان چینی نیز حجم زیادی از دانش و تخصص غربی را با خود به سرزمین مادری میبرند . این ساده انگاری است که تصور کنیم ، دنیای غرب با هر ترفندی جلوی انتقال دانش های مهم و حساس را به چین میتواند سد کند . چین نیازی به دانش امروز ندارد . آنها دانش فردای غرب را هدف گرفته اند و به آن دست خواهند یافت . 
در این نوشتار هدف این است که باید دید ما چه میتوانیم انجام دهیم . طبیعتا وقتی فیلها به هم شانه می سایند ، پرنده های کوچکی که روی فیلها نشسته اند از بین رفته و به زمین خواهند افتاد. در دو جنگ جهانی قبلی تجربه حرکت انفعالی و بیطرفی را چشیدیم . برای منطقه ما بیطرفی معنی ندارد . ما توسط یکی از دو گروه اشغال خواهیم شد . باید کاری صورت دهیم .
استفاده از توان طرفین برای قدرت یافتن ، مانند استفاده از مسیرهای ترانزیت مورد نیاز چین و همچنین توسعه گردشگری برای کسب منافع از چین اقدام طبیعی و مناسبی خواهد بود. از سوی دیگر لازم است توان نظامی دریایی را بالا ببریم . نه فقط روی سطح دریا ، بلکه زیر سطح و پهنه های فضا در ناحیه جنوب کشور باید تحت کنترل باشد . باید بتوانیم امنیت خودمان را برقرار نمائیم . ( هندوستان نیز کار مشابهی باید انجام دهد ، اگر بتواند دایره حفاظتی هندوستان علاوه بر منطقه ساحلی و دریایی، تمام مرزهای مشترک با چین را نیز در بر خواهد گرفت )
تمام کشورهای مسلمان پشت سر از یک سو و اروپا از سوی دیگر پشتوانه ما خواهند بود . اگر آسیبی به امنیت ما وارد آید ، سایر کشورهای مسلمان و اروپا مرحله بعدی بوده و این در حالی است که توان دفاعی نخواهند داشت ، زیرا توان تمام سرزمینهای پشت سر ما نیز به توان چین اضافه شده است . 
دایره های آبی پر رنگ مناطق دیگر پر اهمیت برای چین است . این مناطق مکانهایی است که چین در آنها سرمایه گذاری کرده است . ما توان رقابت با سرمایه گذاری چین را نداریم . اما به واسطه فرهنگ نزدیکتر با آنها میتوانیم ارتباط فرهنگی و تجاری خوبی با آنها ایجاد نمائیم .
همانند روسیه با سایر حوضه های جغرافیایی آبی رنگ باید تجارت خرده فروشی متقابل ایجاد نمائیم . مردم آن سرزمینها باید ما را بشناسند . در خانه از محصولات ما استفاده کنند و از فروشگاه های ما خرید کنند . این در حالی است که محصولات همه سرزمینهای رنگ آبی ( و روسیه ) در این فروشگاه ها باید عرضه شود .
شرکتی که این کار را انجام میدهد به نوعی مانند شرکت هند شرقی باید باشد تا بتواند کارهای اقتصادی و فرهنگی را هدفمند و برای بلند مدت انجام دهد .
رفاه مردم آن سرزمینها از اهداف این اقدام است . مردم آنجا باید به عمل ببینند که برای آنها مفید هستیم و خود را از ما جدا ندانند . این رفتار و زمینه میتواند پشتوانه دفاعی ما را در سرزمین اصلی بالا ببرد . 
( روسیه و آمریکا به عنوان کشورهای اصلی درگیر جنگ سرد - رو به کاهش توان هستند . آنها در حال واگذاری دایره فعالیتهای خود به دیگر بازیگران جهانی هستند . این دو امپراتوری توانهایی دارند . ما به عنوان همسایه روسیه باید بتوانیم بخشی از جای خالی های این کشور را بخصوص در همسایگی خود پر کنیم . در غیر اینصورت یا این بخشها خالی خواهد ماند و یا سایر کشورهای دور دست مثل چین این بخشها را پر خواهند کرد . )
امروز از آمریکا به تنهایی نمیتوان انتظار داشت جلوی چین را بگیرد . در آینده نزدیک و دور نیز توان مفید آمریکا( و احتمالا همه غرب به نسبت ) کمتر خواهد بود .

هیچ نظری موجود نیست: