۱۳۹۷-۱۰-۱۰

دفاع در مقابل موشکهای هایپرسونیک

موشکهای هایپر سونیک سرعتهایی تا 27 برابر سرعت صوت ( 30 هزار کیلومتر بر ساعت ) دارند . همچنین این موشکها دارای قدرت مانوری هستند که سیستمهای معمولی ضد موشک بالستیک ، توان مقابله با آنها را ندارد .
در حال حاضر سه کشور آمریکا و روسیه و چین در این زمینه مشغول تحقیقات هستند . در سال 2020 ( دو سال دیگر ) گروهی از این سلاحها قرار است به زرادخانه روسیه تحویل داده شود . 
غربی ها برای مقابله چه میتوانند انجام دهند ؟
دو مقوله مشاهده و مقابله در خصوص هر سلاح تهاجمی وجود دارد . طبیعتا باید این سلاحها را به محض شلیک " مشاده " کرد . این یعنی تمام سطح زمین ( و دریا ) توسط سیستمی اتوماتیک رصد گردد . ( یک چیزی شبیه " جی پی اس " )
از سوی دیگر یک انفجار در جلوی موشک و در لحظه مناسب صورت پذیرد تا چاشنی موشک را در جایی که خطری نداشته باشد موشک منهدم گردد.
این مجموعه یعنی به نوعی یک سیستم مقابله در خارج از جو زمین !
فعلا سیستم جی پی اس وجود دارد . اگر به تدریج این ماهواره ها با ماهواره هایی که توان مشاده و مقابله داشته را داشته باشند جایگزین گردند ، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد . در واقع میتوان نمایش داد که چند ماهواره دیگر این وظیفه را بر عهده دارند .
با توجه به تعداد زیاد ماهواره های " جی پی اس " و ارتفاع کاری آنها ، این ماهواره ها بهترین گزینه برای مشاده هستند . همچنین اگز یکی از آنها چیزی را مشاهده کرد ، دیگری میتواند با سیستم لیزری یا حتی موشکی موشک حمله کننده را منهدم نماید .
مشکل این سیستم ها ، عمل آنها نیست . خود ماهواره ها در مقابل هر حمله ای آسیب پذیرند . لذا تا آنجا که امکان دارد باید آنها در لوای چیز دیگری به غیر از ماهواره نظامی فعالیت نمایند.
ما نیز باید به نوبه خود سیستمهای ضد این موشکها را تدارک ببینیم . سیستمهایی که برای ما امکان پذیر باشد ، مشاده آسمان و مقابله از زمین است . با سیستمهای لیزری یا غیر آن .


هیچ نظری موجود نیست: