۱۳۹۷-۱۰-۰۴

نحوه تفکر چه اثراتی میتواند روی شخص یا کشورها بگذارد !

روانشناسان میدانند که مطابق آزمایش دکتر پاولوف تکرار یک رفتار یا تفکر میتواند اثرات بلند مدت ضد غریزی در فرد پدید آورد . 
تصور کنید یک زنگ را وقتی به کسی غذا میدهیم به صدا درآوریم . کم کم غذا با صدای زنگ جفت شده و اثر مشابه خواهند داشت . یعنی وقتی فرد صدای زنگ را بشمود ، ترشح بزاق پیدا خواهد کرد.
حالا آزمایش برعکس اگر ظرف غذا را به فرد نشان دهیم و به او غذا ندهیم چه اتفاقی خواهد افتاد. در اوایل به محض رویت غذا فرد ترشح بزاق خواهد داشت . کم کم متوجه میشود که ظرف غذا معنی غذا نمیدهد . بنابراین با ظروف غذا فرد هیچ عکس العملی نشان نخواهد داد و این رفتار ضد غریزی است . ( بصورت غریزی فرد با دیدن غذا ترشح بزاق پیدا میکند )
حکومت داران از این ترفند برای خیلی موارد استفاده میکنند . ایجاد ترس در مدت زمانی کوتاه و ادامه رفتار غیر غریزی در زمانی که عامل و نشانه برداشته شده یکی از این گونه رفتارهای اجتماعی است .
اما برگردیم روی تفکر. فرض کنید که فردی یک دوست را هرکاری که بکند در ذهن بکوبد و تصور بد از او داشته باشد . کم کم تنفر در او پدید خواهد آمد و این ربطی به رفتار آن طرف مقابل ندارد . این تکرار شرطی شده و اگر خوبی نیز مشاهده کند ، تصور تنفر آمیز خواهد داشت .
کشوری مانند آمریکا که همه کشورهای جهان را متخاصم دیده است و سالها با خود تکرار کرده که این کشورها دشمن هستند . منافع آمریکا را نمیخواهند و از این قبیل . با تکرار مداوم و طولانی مدت ، خود را شرطی کرده است .
این کشور نمیتواند با دیگر کشورها دوست شود . آنها را از خود بداند . 
این مشکلی است که آمریکا بعد از جنگ سرد دچار آن شد . آ»ریکا دشمنی نداشت . اما نمیتوانست بپذیرد در یک دنیای بدون دشمن زندگی کند . حتی اگر اتفاقات تروریستی 11 سپتامبر هم در دست گروهی تروریست میبود ( بسیاری از آمریکایی ها نیز اذعان میدارند که این کار توسط خود دولت آمریکا انجام شد ) آمریکا میتوانست آنرا یک حرکت تروریستی داخل کشوری قلمداد کند . یعنی آمریکا میتوانست خود را کل دنیا ببیند و تروریستها را نیز زمینی ببیند . اما این کار را نکرد . از تروریستها دشمن ساخت و به بازی دشمن بازی ادامه داد .
نتیجه این شد که به سرزمینی مثل چین و روسیه وقت داد ، اجازه داد که بصورت یک تهدید ضد آمریکایی درآیند . 
همه کشورها و جوامع از این اشتباهات میتوانند بکنند . این دانشمندان و پزشکان جوامع هستند که باید نسخه درمانی برای این گونه بیماریها بپیچند تا بیماری جوامع درمان گردد.


هیچ نظری موجود نیست: