۱۳۹۷-۱۰-۰۸

پیگیری اخبار به زبان چینی !

به راحتی میتوان افرادی را پیدا کرد که اخبار سایر زبانها را بدانند و رویدادهای جالب - مهم - مرتبط آنرا به زبان ما ترجمه کرده و در شبکه های اجتماعی در دسترس ما بگذارند . اما در خصوص زبان چینی اینچنین نیست .
تعداد کمی از مردم غیر چینی زبان چینی را یاد گرفته و میتوانند اخبار را برای سایر زبانها ترجمه کنند . با توجه به بزرگی جمعیت کشور چین این امر اهمیت زیادی دارد . این کشور در زمینه های مختلف تحقیقات میکند از دانش بشری با ترجمه یا کپی برداری استفاده میکند . 
این در حالی است که به واسطه عدم تسلط زبانی ، کار مشابه صورت نمیگیرد. در واقع بخصوص در علوم انسانی افراد کمی هستند که از دستاوردهای چینی بهره برداری نمایند .
افراد خاص ممکن است بصورت محدود با استفاده از مترجم های گوگل و غیره بتوانند به بخشی از اطلاعات مرتبط دسترسی داشته باشند . اما لازم است یک کار منسجم و همه جانبه در این خصوص صورت پذیرد .
ما هم به عنوان یک کشور ذی نفع باید بتوانیم یک واحد ترجمه در داخل کشور داشته باشیم تا اطلاعات مورد نیاز شبکه های اطلاع رسانی را از زبان چینی ترجمه نمائیم . شاید حجم کارهای مشابه روی زبانهای دیگر مثل اسپانیایی و پرتقالی به اهمیت زبان چینی نباشد . صاحبان آن زبانها خود نیز اخبار زیادی به زبان انگلیسی و دیگر زبانها منتشر میکنند . اما این اتفاق در خصوص زبان چینی نمی افتد . علاوه بر ترجمه بررسی و انتخاب برای منتشر کردن نیز اهمیت دارد و این کاری تخصصی است که باید در جایی صورت گیرد. بالاخره کسی باید باشد که چیزهای زیادی از وقایع روزمره را بداند .
این فرصتها میتواند فرصتهای تجاری و غیر تجاری برای ذی نفعان ایجاد نماید. 
شاید بتوان یک شهر کوچک برای ترجمه نه فقط اخبار بلکه برای ترجمه آثار مهم علمی - داستانهای جدید و قدیم . فیلمها و غیره ایجاد کرد .

هیچ نظری موجود نیست: